czwartek, 25 kwietnia 2024
Płock

Młodzież będzie budować Ekomonstery

Ruszyła druga edycja konkursu EkoMonster. Jego pomysłodawcą jest Marek Opioła poseł na Sejm RP.

Konkurs ma za zadanie przekazać uczniom szkół podstawowych z Płocka oraz powiatów płockiego, gostynińskiego, mławskiego sierpeckiego i żuromińskiego wiedzy o kluczowych zagrożeniach środowiskowych w obszarze jakości powietrza. Wśród zidentyfikowanych zagrożeń wyróżnić należy cztery kominy, które skracają oddech mieszkańców miast i wsi. Są to: palenie odpadami w przydomowych piecach, palenie papierosów, spaliny samochodowe i pyły przemysłowe. Wszystkie te czynniki są groźne dla zdrowia, a ich równoczesne występowanie mnoży prawdopodobieństwo zaistnienia poważnych chorób, w tym nowotworów. Zagrożenia płynące z powietrza są niewidoczne, stąd zwykle są nieuświadomione. Zadanie konkursowe polegać będzie na ich personifikacji – poprzez budowę EkoMonstera.

1. Sukces pilotażu

Ubiegłoroczna, pilotażowa edycja konkursu EkoMonster dowiodła, że taki sposób podejścia do zagadnień ekologicznych trafia do wyobraźni dzieci i ma szansę kształtować ich świadomość. W regionie płockim zaangażowało się 40 szkół podstawowych, powstało 87 EkoMonsterów, stworzonych przez 642 uczniów, przy wsparciu 60 nauczycieli prowadzących. Zwycięskie 5 szkół otrzymało od MEN tytuł szkół EkoPozytywnych. Wśród nich znalazła się płocka Szkoła Podstawowa im Fryderyka Chopina, która zajęła 3 miejsce oraz płockie Szkoły Podstawowe nr 16 i nr 20 – dodatkowo wyróżnione poza podium.

2. Co nowego w tym roku?

Po pierwsze: konkurs adresowany jest do młodzieży z terenu Płocka, powiatów płockiego, gostynińskiego, sierpeckiego i dodatkowo mławskiego i żuromińskiego.

Po drugie: Organizatorzy nawiązali współpracę z Państwowym Instytutem Badawczym NASK, który stworzył we współpracy z Polskim Alarmem Smogowym projekt Edukacyjnej Sieci Antysmogowej (ESA).

Przedsięwzięcie obejmuje instalację mierników SMOGowych oraz tablic informacyjnych w szkołach. Na bazie prezentowanego stanu zanieczyszczenia powietrza prowadzone są liczne działania edukacyjne dla dzieci, młodzieży, rodziców oraz całych społeczności lokalnych. Uczniowie wykorzystując dane archiwalne mogą wykonywać samodzielnie lub pod kierunkiem nauczycieli własne badania i analizy w korelacji z czynnikami atmosferycznymi. To proste a zarazem innowacyjne zadanie kształtuje proekologiczną postawę nie tylko u uczniów, ale również u nauczycieli i całej społeczności lokalnej. Działania w ramach ESA są ciągłe i wieloletnie. W Polsce w ESA działa już ponad 300 szkół. NASK zaoferował przyłączenie do ESA 5 szkół, które wytypuje Jury konkursowe.

Warto podkreślić, że na północnym Mazowszu i w regionie płockim do tej pory nie było ani jednej szkoły w programie. Czujniki na wygranych szkołach zaczną działać już we wrześniu.

Po trzecie: Nie będzie etapów wewnątrzszkolnych. Wszystkie prace biorą udział w konkursie. Nauczyciel prowadzący wypełnia tylko jeden prosty formularz zgłoszeniowy i przesyła 3 zdjęcia pracy.

Po czwarte: Dopalacz punktowy dla szkół, które zdecydują się ściągnąć ze strony konkursu ankietę dla uczniów przygotowaną przez Okręgową Izbę Lekarską w Płocku. Ankieta stanowi element działań Płockiego Projektu Onkologicznego i jej przedmiotem jest badanie chęci wybrania się przez uczniów na studia medyczne. Jest to o tyle istotne, że w regionie zaczyna brakować lekarzy.

Prace konkursowe należy zgłaszać drogą elektroniczną do końca kwietnia.

Więcej szczegółów na stronie www.ekomonster.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *