ORLEN S.A.

10 lat od strategicznej decyzji ORLENu na Litwie

​Rafineria w Możejkach odpowiada za niemal jedną trzecią przerobu paliw w GK ORLEN. Tym samym ORLEN Lietuva po szeregu wdrożonych działań optymalizacyjnych i innowacyjnych stała się jednym z filarów Grupy Kapitałowej ORLEN.  Zakup rafinerii był strategiczną decyzją, która zapewniła rozwój płockiego Koncernu na rynki krajów bałtyckich i zbilansowała bezpieczeństwo energetyczne w regionie. 

ORLEN Lietuva jest spółką, której potencjał ciągle wzrasta. Już w 2018 roku należąca do niej, litewska rafineria odpowiadała za niemal 30% przerobu ropy w całej Grupie. Chcemy ten potencjał ciągle rozwijać oraz wzmacniać pozycję firmy zarówno w regionie, jak i całej Grupie Kapitałowej. Inwestując w przyszłość musimy również spoglądać na historię, nie możemy zapomnieć o głównym inicjatorze tego projektu. To śp. Profesor Lech Kaczyński, Prezydent Polski i Przyjaciel Litwy odegrał kluczową rolę we wzmacnianiu bezpieczeństwa energetycznego regionu, wspierając ten wielki projekt, jakim była inwestycja PKN ORLEN w rafinerię w Możejkach. Dzisiaj ma ona ogromne znaczenie nie tylko dla Koncernu, ale i dla gospodarek Polski i Litwy

mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Dzięki zrealizowanym przez PKN ORLEN inwestycjom, Możejki są obecnie bardzo zaawansowanym i sprawnie działającym zakładem, który produkuje paliwa o najwyższej jakości, spełniające wszelkie normy Unii Europejskiej. Co więcej rafineria jest ciągle rozwijana, w tym roku do użytku oddana zostanie instalacja PPF Splitter do produkcji wysokoprzetworzonego propylenu. Dobre zarządzanie pozwala spółce pozostawać w dobrej kondycji finansowej, a od 2015 r. ORLEN Lietuva nieprzerwanie wypracowuje zyski. Dość powiedzieć, że w rekordowych latach 2016 r. i 2017 r. zbliżała się do niemal 1 mld zł rocznego zysku. W ostatnich trzech latach wypracowała niemal 2 mld zł zysku. Firma poprawia również wyniki operacyjne, między 2013 a 2017 r. przerób ropy wzrósł o ok. 9% z 9 mln t do 9,8 mln t. W ostatnim roku ORLEN Lietuva stała się też ważnym stabilizatorem podaży paliw na rynek Polski, gdy po znacznym ograniczeniu szarej strefy niezbędny okazał się import znacznych ilości oleju napędowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *