Kolejna nowoczesna droga
Budimex zakończył prace na 18,9-kilometrowym odcinku trasy ekspresowej S5. Kierowcy mają do dyspozycji nowoczesną drogę łączącą Poznań i Wrocław. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu.

Efektem rozpoczętych przez Budimex w styczniu 2018 roku prac budowlanych, jest oddanie do użytku ostatniego odcinka drogi ekspresowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W ramach inwestycji prowadzonej w trybie „projektuj i buduj” na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu, powstały 22 obiekty inżynieryjne oraz dwa węzły drogowe: Czempin oraz Kościan Północ. Trasa została wyposażona w dwa miejsca obsługi podróżnych „Kokorzyn” i „Sierakowo” oraz sieć dróg dojazdowych i technologicznych.

Oddany do użytku odcinek, zamyka prace nad jednym z najważniejszych etapów budowy trasy ekspresowej nr 5 łączącym Wrocław i Poznań Cieszy nas to, że tak sprawnie udało się nam przeprowadzić inwestycję o kluczowym znaczeniu dla komunikacji między stolicami dwóch, dużych województw oraz dla całego regionu. Poruszający się tą trasą kierowcy, na pewno poczują różnicę w komforcie jazdy
mówi Dariusz Blocher, Prezes Zarządu, dyrektor generalny Budimeksu SA.
W realizację zadań na trasie zaangażowanych było około 0,5 tysiąca osób. Wykonaliśmy około 2,5 mln m³ robót ziemnych oraz wbudowaliśmy 0,3 mln ton masy bitumicznej, zastosowaliśmy także innowacyjne narzędzia kontroli. Podczas realizacji projektu, oprócz tradycyjnych sprzętów geodezyjnych, wielokrotnie korzystaliśmy z pomiarów wykonywanych metodą fotogrametrii z użyciem dronów. Część robót, dotychczas wykonywanych siłą ludzkich rąk, zrealizowaliśmy w sposób zdecydowanie bardziej zautomatyzowany, wykorzystując w tym celu m.in. metody ślizgowe czy modele 3D.
– mówi Bartłomiej Syguła, zastępca dyrektora kontraktu.
Dzięki zastosowaniu czujników ruchu oraz monitoringu z dostępem on-line, automatyzacji uległ również sposób zabezpieczenia placu budowy. Unowocześniono także proces ważenia materiałów dostarczanych na budowę.

Wartość projektu to 292,1 mln zł. Otwarcie nowej drogi umożliwi skrócenie czasu przejazdu na trasie Poznań-Wrocław o 20 minut, z dwóch i pół godziny do dwóch godzin i dziesięciu minut oraz wpłynie na poprawę bezpieczeństwa.
Budimex jako lider polskiego budownictwa realizuje wiele inwestycji w kraju. Obecnie firma buduje już co 4 kilometr drogi ekspresowej lub autostrady w Polsce, a 80 proc. swoich kontraktów realizuje przed terminem. Jeszcze w tym roku spółka planuje otwarcie trasy S17, na odcinku Garwolin-Kołbiel między Lublinem a Warszawą oraz zakończenie prac drogowych na A1, na odcinku obwodnicy Częstochowy oraz S7 obwodnica Skarżyska Kamiennej.