Łatwiej stracić prawo jazdy. Zmiany w kodeksie drogowym
Pierwszeństwo dla pieszych przed wejściem na pasy. Kierowca ma ustąpić pierwszeństwa (zatrzymać się), jeśli widzi pieszego nie tylko na przejściu, ale również wchodzącego na przejście na pieszych – takie zamiany zamierza wprowadzić rząd.
Pieszy ma pierwszeństwo
Z zapowiedzi zmian premiera wynika, że pieszy miałby pierwszeństwo już przed pasami, a co za tym idzie, kierowca powinien się zatrzymać, gdy tylko zobaczy, że ktoś zbliża się do przejścia. Kierowca będzie zatem musiał “ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na przejściu”. Do tego dochodzi naturalnie zachowanie szczególnej ostrożności, a także ograniczenie prędkości podczas zbliżania się do przejścia.
Wolniej w terenie zabudowanym
Kolejna zmiana dotyczy ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym o 10 km/h. Chodzi o to, że kierowcy nie będą już mogli między godziną 24 a 5 rano poruszać się z prędkością 60 km/h. Prędkość obowiązująca w późnych godzinach nocnych zostanie zrównana z tą obowiązującą za dnia. Jest to zmiana mająca na celu dostosować się do norm panujących w Unii Europejskiej.
Łatwiej stracisz prawo jazdy
Trzecia zmiana mówi o jeszcze łatwiejszej utracie prawa jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości o więcej, niż 50 km/h. Zaostrzenie będzie bowiem obowiązywało na wszystkich drogach. Obecnie prawo jazdy traci się za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h wyłącznie w terenie zabudowanym. Po zastosowaniu zmian, kierowcy przekraczający dopuszczalną prędkość o 50 km/h niezależnie od drogi na której się poruszają, stracą prawo jazdy.
Mniej wypadków z udziałem pieszych
Zgodnie z zapowiedzią premiera Morawieckiego wraz z nowym rokiem mają obowiązywać większe kary wobec piratów drogowych i pijanych kierowców. Za spowodowanie wypadków mają finansowo odpowiadać sprawcy. Jednym z priorytetów ma być również utworzenie programu bezpiecznej infrastruktury drogowej. Premier zapowiedział dodatkowe finansowanie na przejścia dla pieszych, lampy uliczne, bezpieczne chodniki, ronda, światła i wysepki. Wszystkie te inwestycje mają zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem pieszych.
Takim tytułem wprowadzacie tylko opinie publiczna w błąd. Ludzie czytając takie tytuły jak wasz są przekonani, że już mają pierwszeństwo.