Płock

Budimex pracuje nad samonaprawiającą się drogą

Spółka rozpoczyna badania nad samonaprawialnymi (eng. self-healing) mieszankami mineralno-asfaltowymi. Partnerem naukowym Budimeksu jest Politechnika Warszawska. Projekt jest współfinansowany ze środków krajowych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Prace badawcze potrwają do grudnia 2022 roku

materiały prasowe Budimex

Większa wytrzymałość oraz dłuższa trwałość nawierzchni asfaltowej – to główne cele rozpoczynającego się właśnie projektu SeHePa, realizowanego przez Budimex we współpracy z Politechniką Warszawską. Opracowane technologie, oparte na działaniu innowacyjnych mikrokapsułek w mieszankach mineralno-asfaltowych będą stosowane na budowach realizowanych przez spółkę.

Głównym założeniem projektu jest opracowanie innowacyjnej technologii wytwarzania inteligentnego dodatku do asfaltu drogowego. Podczas codziennej eksploatacji nawierzchni drogowej będzie on znajdował się w stanie uśpionym, uaktywniając się jedynie w wyniku pojawienia się uszkodzeń oraz powodując ich naprawę. Zatrzymanie rozwoju mikropęknięć w mieszance mineralno-asfaltowej zahamuje powstawanie większych problemów – makropęknięć, pojawiających się naturalnie i wywołanych ruchem pojazdów lub zmianami temperatury. W ramach tego innowacyjnego projektu zostanie opracowana, a następnie wdrożona technologia oparta na działaniu tzw. mikrokapsułek, która zwiększy trwałość oraz czas eksploatacji budowanych dróg.

Mechaniczną degradację nawierzchni można znacznie ograniczyć poprzez uszlachetnienie mieszanek mineralno-asfaltowych. Jednym z nowatorskich rozwiązań na tym polu jest zastosowanie tzw. mikrokapsułek zbudowanych ze sztywnej otoczki, wypełnionej płynnym środkiem do naprawy mikropęknięć w asfalcie. Materiał ten jest absolutną nowością w branży drogowej, niestosowaną dotąd w Polsce

mówi Dariusz Blocher, Prezes Zarządu, dyrektor generalny Budimeksu SA.

Podczas badań testowane będą różnego rodzaju mikrokapsułki, m.in. o rozmaitych wielkościach, grubościach ścianek, wykonane z różnych materiałów i zawierających wypełnienie ze środkami naprawczymi. W ramach działań planowane są nie tylko badania laboratoryjne, ale również wykonanie odcinków testowych w celu potwierdzenia właściwości opracowanej technologii. Projekt jest współfinansowany ze środków krajowych Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Wartość projektu: 4 020 928,27 zł, kwota dofinansowania: 2 588 343,21 zł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *