Zakupy w Black Friday. O czym pamiętać?
W tym roku ze względu na zamknięte galerie handlowe, Black Friday w większości sklepów stacjonarnych będzie niemożliwy, dlatego na zakupy “wybierzemy się online, przez internet skorzystamy z przygotowanych promocji. Jakie mamy prawa? O czym musimy pamiętać?
Black Friday i Cyber Monday to okazje nie tylko do zakupów w Polsce, ale i poza nią. Prawa e-konsumenta są w całej UE jednolite. Problemy z dochodzeniem roszczeń mogą się natomiast pojawić przy zakupach poza Unią, np. w krajach azjatyckich.
Miejski Rzecznik Konsumentów – Izabela Prądzyńska przypomina, jakie prawa przysługują konsumentom podczas e-zakupów:
Prawo do reklamacji na takich samych zasadach jak przy zakupach zrobionych w sklepie stacjonarnym. Jeżeli produkt w ciągu dwóch lat od daty dostarczenia towaru okazał się on wadliwy – należy złożyć pisemną reklamację do sprzedawcy. Można żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny, a jeśli wada jest istotna – zwrotu pieniędzy.
Produkt kupiony przez internet można zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Trzeba tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Jeżeli sprzedawca nie poinformował konsumenta o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić kupującemu wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostawy (najtańszego sposobu, jaki oferuje).
Jeśli zakupy dotyczą sklepów stacjonarnych, wtedy zwrot będzie zależał od dobrej woli sprzedawcy i regulaminu sklepu.
Uwaga: nie wszystkie produkty kupione przez internet można oddać, korzystając z prawa do odstąpienia od umowy. Ograniczenia dotyczą np.:
- artykułów o krótkim terminie przydatności do użycia, np. owoców, serów
- rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, np. biżuterii z grawerem, meble z wybranym wzorem lub tapicerką,
- płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie zostało naruszone po dostarczeniu,
- biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.
Na co szczególnie uważać podczas zakupów i wyprzedaży?
- pamiętać, aby wybierać jako sprzedawców podmioty prowadzące działalność gospodarczą – nie osoby prywatne – bo wtedy prawa konsumentów są lepiej chronione, np. przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość i poza lokalem,
- porównać cenę w wiarygodnych porównywarkach i wybrać sklep, który oferuje najlepsze okazje. Niektóre porównywarki oferują też sprawdzenie historii cen, dzięki którym można ocenić, czy promocja jest faktycznie korzystna.
- zwrócić uwagę na cechy charakterystyczne produktu, bo w dzień masowych wyprzedaży łatwo nabrać się na przykład na produkty łudząco podobne do znanej marki lub podrobione.
- sprawdzić tożsamość sprzedawcy i możliwość kontaktu z nim. Nie kupować, jeżeli na stronie nie ma takich danych. Taki sklep może należeć do oszusta, który nie wysyła opłaconych zamówień albo nielegalnie oferuje produkty np. gry lub oprogramowanie.
- sprawdzić, czy przedsiębiorca działa z Polski lub innego kraju UE – prawa konsumenckie są wówczas dużo mocniej chronione.
- przeczytać w regulaminie sklepu okres zwrotu, oferowany przez sprzedającego – ustawowo termin ten wynosi 14 dni, jednak sklepy mogą zaoferować dłuższy czas, np. 30 lub 100 dni. To ważne, jeśli dokonujemy zakupu z myślą o zbliżających się świętach.
- można zapłacić kartą kredytową. Ułatwi to odzyskanie pieniędzy, w przypadku problemów ze sprzedawcą i ułatwi możliwość skorzystania z procedury chargeback. Wtedy można złożyć reklamację w banku, który wydał kartę kredytową.
- w przypadku przelewu lub płatności natychmiastowej, trzeba dokładnie sprawdzić czy kupującego nie przeniesiono na fikcyjną stronę platformy płatności lub naszego banku.
- szczególnie uważać należy przy zakupie dóbr cyfrowych np. programów komputerowych czy gier – mają one często ograniczoną i warunkową możliwość zwrotu. Trzeba zachować czujność w kwestii płatności za tego typu usługi – często zakup ma charakter quasi abonamentu. Pierwsza płatność jest niska, natomiast za rok czy dwa lata następuje pobranie kolejnych środków.
W przypadku pytań, wątpliwości lub problemów w zakresie przepisów konsumenckich poradę można uzyskać, kontaktując się z Biurem Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Urzędzie Miasta Płocka, telefon 24 367-15-81.