Ponad 4,5 mln zł dopłaty na uruchomienie kolejnych połączeń lokalnych. Na liście także gminy z powiatu płockiego
Wojewoda Mazowiecki podpisał kolejnych 10 umów na kwotę ponad 4,5 mln zł na objęcie w 2021 r. dopłatą zadań organizatora ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Dla województwa mazowieckiego na 2021 rok została przyznana kwota ze środków funduszu w wysokości ponad 64 mln zł. Umowy pomiędzy Wojewodą a beneficjentami programu zawarto elektronicznie.
Na mocy zawartych umów do przedstawicieli 9 samorządów trafi dopłata o łącznej wysokości 4 564 420,29 zł (środki te stworzą możliwość uruchomienia w sumie 45 lokalnych połączeń, o łącznej długości 998,14 km). Na liście są m.in gminy z powiatu płockiego.
– do gminy Brudzeń Duży trafi dopłata w wysokości 521 837,79 zł na uruchomienie 7 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 138,84 km,
– do gminy Brudzeń Duży (w porozumieniu z gminą Stara Biała) trafi dopłata w wysokości 727 451,40 zł na uruchomienie 5 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 67,5 km,
– do gminy Łąck trafi dopłata w wysokości 451 436,70 zł na uruchomienie 6 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 105,5 km,
Ponadto, oprócz wspomnianych wyżej umów, Wojewoda Mazowiecki zawarł 55 umów o objęcie dopłatą w 2021 r zadań w ramach funduszu z przedstawicielami mazowieckich samorządów, z powiatów: białobrzeskiego, garwolińskiego, grodziskiego, grójeckiego, legionowskiego, lipskiego, łosickiego, makowskiego, ostrołęckiego, otwockiego, piaseczyńskiego, płockiego, przasnyskiego, przysuskiego, pułtuskiego, sokołowskiego, szydłowieckiego, węgrowskiego, wołomińskiego, wyszkowskiego, zwoleńskiego oraz z gmin: Brochów, Chotcza, Długosiodło, Gozdowo, Grójec, Jastrzębia, Leoncin, Leszno, Lipsko, Miastków Kościelny, Nadarzyn, Nasielsk, Osieck, Pilawa, Pniewy, Pomiechówek, Raszyn, Rybno, Serock, Siennica, Słupno, Staroźreby, Szczawin Kościelny, Tarczyn, Teresin, Wyśmierzyce, Zakroczym, Żabia Wola i Żelechów. Umowy opiewały na łączną kwotę 51 073 265,36 zł.
Pierwsze umowy z przedstawicielami mazowieckich samorządów – beneficjentami Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, których wnioski o objęcie dopłatą w 2021 r zadań w ramach programu zostały rozpatrzone pozytywnie, Wojewoda Mazowiecki podpisał 8 stycznia 2021 r.
Dla województwa mazowieckiego na 2021 rok została przyznana kwota ze środków funduszu w wysokości 64 096 067,64 zł. W naborze wniosków o objęcie dopłatą w 2021 roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, do Wojewody Mazowieckiego wpłynęły 84 wnioski na łączną kwotę 62 090 292,32 zł. Nabór uruchomiony został 4 listopada 2020 r.
W 2020 roku, w ramach trzech przeprowadzonych naborów wniosków o objęcie dopłatą zadań w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, Wojewoda przekazał organizatorom publicznego transportu zbiorowego dopłatę o łącznej wysokości 24 249 373,46 zł na uruchomienie połączeń lokalnych. W 2020 roku dofinansowanych zostało 440 linii komunikacyjnych.
W ramach dwóch, przeprowadzonych w 2019 roku naborów wniosków o objęcie dopłatą zadań w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych samorządy złożyły do Wojewody Mazowieckiego 53 wnioski, z czego 49 wniosków zostało rozpatrzonych pozytywnie (21 powiatów, 27 gmin i 1 powiat na mocy porozumienia). Wnioski obejmowały łącznie 269 lokalnych połączeń o łącznej długości 11 323,4 km. Organizatorom publicznego transportu zbiorowego udzielono dopłaty w łącznej wysokości 1 623 025,45 zł. W 2019 roku dofinansowanych zostało 225 linii komunikacyjnych.
Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z 16 maja 2019 r. przewiduje udzielenie dopłaty do jednego wozokilometra na reaktywowanych i nowo uruchomionych liniach komunikacyjnych.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym. Pozwala na dofinansowanie przywrócenia lokalnych połączeń autobusowych. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.