Budimex i Lotos Asfalt pracują nad pachnącym asfaltem

Choć związki lotne uwalniające się z typowego gorącego asfaltu stosowanego do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych nie są szkodliwe dla człowieka, to charakteryzują się specyficznym Kontakt: zapachem. Dlatego Budimex wraz z LOTOS Asfalt wyprodukowali mieszankę o zapachu… kwiatów.

materiały prasowe

Komfort i bezpieczeństwo pracy jest istotnym elementem, który jeżeli jest zapewniony zwiększa efektywność i zaangażowanie pracowników. Dla każdego komfort pracy oznacza coś innego. Dla pracowników którzy pracują przy wykonywaniu robót bitumicznych istotnym jest m.in. zapach, który jest nieodłącznym elementem pracy z gorącą mieszanką mineralno-asfaltową.

Asfalt drogowy 35/50 o obniżonej intensywności zapachowej powstał na bazie technologii opracowanej przez LOTOS Asfalt podczas wdrożenia asfaltu przemysłowego PS 95/35 S.

Nasza firma szczególnie dba o środowisko naturalne i komfort pracowników, a politykę zrównoważonego rozwoju realizuje z sukcesem od wielu lat poprzez produkcję, wdrażanie i promowanie innowacyjnych ekologicznych produktów do budowy dróg. Do oceny nowego wyrobu podeszliśmy w oparciu o posiadane doświadczenie z asfaltem PS 95/35 S. Dodatek zastosowany w asfalcie o obniżonej intensywności zapachowej stanowi mieszaninę naturalnych i syntetycznych olejków eterycznych i ma przyjemny kwiatowy aromat.

mówi Cezary Godziuk, prezes zarządu spółki LOTOS Asfalt:

Związki zawarte w zastosowanym dodatku działają dwutorowo. Większość aktywnych związków działa jako neutralizator zapachu, wchodząc w reakcje w substancjami odorotwórczymi, obecnymi w oparach asfaltu w skutek czego redukują ich lotność (przemieszczanie się). Pozostałe związki wywołują charakterystyczny zapach, inny niż typowy asfalt naftowy. Po zastosowaniu odpowiedniego udziału środków aktywnych, redukcji ulega stężenie związków złowonnych w oparach asfaltu stosowanego w temperaturach technologicznych przy budowie dróg. Podczas realizacji dostawy przedwdrożeniowej zostały wykonane badania porównawcze asfaltów oraz pełne badania wyrobu o obniżonej intensywności zapachowej (badania typu). Wyniki potwierdziły zgodność z normą PN-EN 12591 i nie zaobserwowano istotnych różnic w charakterystyce wyrobu.

Jakie były odczucia pracowników podczas produkcji i wbudowywania MMA z tym asfaltem?

Praca z mieszanką zawierającą asfalt o obniżonej intensywności zapachowej była inna, tj. wyraźne dało się odczuć, że nie ma charakterystycznego zapachu tradycyjnego asfaltu. Miejscami było czuć zapach kwiatów co sprawiało, iż praca była przyjemniejsza.

mówi Sławomir Szpak, zastępca kierownika robót z Budimex SA

Jest to obiecujący produkt wpisujący się także w zielony i ekologiczny trend w budownictwie. Obecnie trwają badania i analizy laboratoryjne mieszanki mineralno-asfaltowej, która zawierała ten specjalny asfalt

mówi Łukasz Bargenda, dyrektor zespołu laboratoriów Budimex.

Działania inwestycyjne korzystne dla środowiska i zrównoważony rozwój leżą u podstaw działalności spółki Budimex. Wdrażamy i zachęcamy do stosowania technologii niskoemisyjnych oraz takich, które minimalizują wytwarzanie odpadów w procesie budowlanym. Dbamy o środowisko naturalne oraz o poprawę warunków pracy naszych pracowników, a projekt który realizujemy wspólnie z firmą LOTOS jest przykładem takiego działania

podsumowała Ewelina Karp-Kręglicka, dyrektor Biura Zakupów, Jakości i Ochrony Środowiska w Budimex.

Pierwsze testy mieszanki mineralno-asfaltowej bezwonnej wypadły obiecująco. Budimex rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania na szerszą skalę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *