Dwie dwupasmowe jezdnie – tak za 5 lat ma wyglądać ul. Wyszogrodzka
Dwie dwupasmowe jezdnie – tak w 2027 roku będzie wyglądał wjazd do Płocka od strony Warszawy. To efekt porozumienia w sprawie rozbudowy ul. Wyszogrodzkiej (w ciągu drogi krajowej nr 62), które na dniach miasto podpisze z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Na jego realizację w kolejnych budżetach Płocka zabezpieczonych zostało łącznie 51 mln zł.
Naszym celem była budowa drugiej nitki Wyszogrodzkiej, aby było bezpiecznie i nie tworzyło się wąskie gardło przy wlocie do miasta. Wiedzieliśmy, że nie zmieścimy tak rozległej inwestycji tylko na naszym terenie. Jej część musi przebiegać na gruntach sąsiedniej gminy Słupno, a tam może działać tylko Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Nasze argumenty przekonały GDDKiA do budowy ul. Wyszogrodzkiej na całym odcinku od al. Armii Krajowej do granic miasta w formule 2 + 2, czyli po dwa pasy w każdą stronę. I do wzięcia na siebie części prac oraz kosztów
– komentuje prezydent Płocka Andrzej Nowakowski
Nowe porozumienie określa zakres prac i obowiązki obu stron, zmieniając ustalenia z 2018 roku. Najpierw powstaną projekty, a później zostaną wyłonieni wykonawcy. Inwestycja będzie realizowana w dwóch etapach, toczących się równolegle. Wykonanie, liczącego ok. 1,3 km, odcinka od al. Armii Krajowej do ul. Harcerskiej wraz ze skrzyżowaniem bierze na siebie miasto. Będzie odpowiadało za przygotowanie dokumentacji, wyłonienie wykonawcy i nadzór nad budową. Analogicznie drugim fragmentem – od Harcerskiej do drogi na Mirosław, gdzie kończy się miasto – zajmie się Generalna Dyrekcja. Ustalono też podział kosztów. Miasto zapłaci za projekt pierwszego odcinka i za wszystkie prace w swoich granicach administracyjnych. GDDKiA – za dokumentację drugiego, nieco ponad dwukilometrowego odcinka i roboty na terenie gminy Słupno.
W ciągu trzech miesięcy obie strony ogłoszą przetargi na dokumentację projektową.
Zakładamy, że będzie gotowa w 2024 roku. Dopiero projekt pokaże prawdziwy zakres prac i możliwe koszty realizacji. Wtedy ogłosimy przetarg na wybór wykonawcy, a samą budowę chcemy zakończyć do 2027 roku. Prace będą prowadzone tak, aby ulica pozostawała cały czas przejezdna
– mówi odpowiadający za miejskie inwestycje zastępca prezydenta Artur Zieliński.
Ministerstwo Infrastruktury w swoim „Programie inwestycji dla rozbudowy drogi krajowej nr 62 (ul. Wyszogrodzka) w Płocku” ustaliło wartość zadania na 98,8 mln złotych. Z budżetu państwa będzie pochodziło ok. 47 mln zł, resztę musi mieć miasto. Na majowej sesji radni podjęli decyzję o zabezpieczeniu tych środków w następnych latach w Wieloletniej Prognozie Finansowej. To pozwala rozpocząć prace.
A jak będzie wyglądała nowa Wyszogrodzka?
Na całej długości ul. Wyszogrodzka będzie dwujezdniowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Oznacza to konieczność dobudowania drugiej jedni o szerokości 7 metrów po stronie północnej oraz postawienie obiektu inżynieryjnego nad rzeką Rosicą. Jezdnie będą oddzielone pasem zieleni. Wzdłuż powstanie ścieżka rowerowa i chodniki. Droga będzie spełniała wymagania techniczne drogi szybkiego ruchu (klasa GP).
Dodatkowo na 270-metrowym odcinku od ul. Szlacheckiej do Rogozińskiej powstanie jednokierunkowa jezdnia obsługująca przyległe posesje. Zostaną przebudowane zjazdy i zatoki autobusowe.
Na skrzyżowaniu ul. Wyszogrodzkiej z Harcerską i Rogozińską zaplanowane zostało rondo turbinowe. Rondo będzie też na skrzyżowaniu z ul. Parcele.
źródło: UMP