Ogromne dźwigi, kilkuset tonowe elementy – rozpoczyna się transport gabarytów na Olefiny III
Około 10 metrów średnicy, duży jak kilkupiętrowy blok. Tak ma wyglądać jeden z największych elementów do budowy instalacji Olefiny III. Właśnie rozpoczął się transport pierwszych elementów. Na nabrzeżu jest wielki dźwig do rozładunku barek, a tych w sumie będzie kilkadziesiąt. Transport elementów na budowę rozpocznie się w najbliższych dniach i potrwa przez trzy miesiące.




















Na razie będą transportowane mniejsze elementy. To urządzenia, które możemy przetransportować bez ingerencji w układ drogowy i drzewostan. To są mniejsze kolumny, pierwsze dużo większe urządzenia planujemy przywieźć do Płocka dopiero w marcu
– mówi Damian Olewnik, dyrektor projektu Olefin III PKN Orlen.
W tym momencie na nabrzeżu pojawiły się stalowe korpusy kolumn, mają one około 22 metry długości.
Największe urządzenia, które dotrą do nas to jedna z kolumn, która będzie miała ok. 10 metrów średnicy, długość prawie 100 metrów, a cały transport będzie ważył ok. 900 ton. Przewóz elementów na plac budowy będziemy organizować nocą. Wszystkie będą odbywały się pod pełną kontrolą
– dodaje Olewnik
Dźwig, który jest obecnie na nabrzeżu to nie jedyny sprzęt, który zadba o rozładunek. To 650 tonowy sprzęt, który wystarcza na razie do rozładunku. W najbliższych tygodniach rozstawiony zostanie kolejny dźwig, który w tandemie będzie podnosił najcięższe elementy. Będzie to dźwig o nośności 1100 ton, a do jego mobilizacji będzie potrzeba około 60 tirów, tak by go zmontować i uruchomić do pracy
– mówi Jakub Zgorzelski dyrektor operacyjny Hyundai Engineering Tecnicas Reunidas.
Przygotowania do transportów trwały ponad rok.
Zaczęliśmy od planów, później był dobór odpowiednich elementów do transportu, logistyka – jak przetransportować je z krajów azjatyckich do Gdańska, następnie do Płocka. Później pozyskiwaliśmy systematycznie pozwolenia i akceptację przez lokalne władze, a także urzędy odpowiedzialne zarówno za drogi jak i infrastrukturę elektroenergetyczną
– dodaje Zgorzelski.
Elementy, które trafiają teraz do Płocka potrzebne są do realizacji jednej z największych i najnowocześniejszych instalacji w Europie. Przed ich transportem trzeba będzie wyciąć kilkaset drzew i przebudować dwa ronda. Miasto dostanie rekompensatę. Zgodnie z ustaleniami, PKN Orlen zapłaci 10 mln zł za wycinkę drzew, które musi wyciąć, żeby inwestycja była realizowana.
PKN ORLEN rozbudowuje Kompleks Olefin w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku. To kluczowy projekt w ramach strategicznego Programu Rozwoju Petrochemii i największa inwestycja petrochemiczna w Europie w ciągu ostatnich 20 lat. Na inwestycji Kompleksu Olefin, której wartość szacowana jest na 13,5 mld zł skorzysta nie tylko Grupa ORLEN, ale także Płock i okoliczne gminy. Rozbudowa Kompleksu Olefin oznacza bowiem nowe miejsca pracy. W wyniku realizacji projektu docelowo zatrudnienie w PKN ORLEN wzrośnie o ok. 380 etatów. Cała inwestycja petrochemiczna wygeneruje dla budżetu podatki w wysokości 160 mln zł. Ponadto zwiększy się dostępność petrochemikaliów bazowych, co będzie podstawą dla rozwoju branży chemicznej w Polsce i tym samym wpłynie pozytywne na gospodarkę.
Ile drzew zostało wyciętych?