Od 17 listopada można zastrzec numer PESEL. Czy warto?
Od 17 listopada będzie można zastrzec numer PESEL. Pozwoli to m.in. na ograniczenie niektórych skutków kradzieży tożsamości, wyłudzenia środków finansowych poprzez zaciąganie kredytu na inną osobę bez jej wiedzy i zgody. Wszystko dzięki uruchomionemu rejestrowi zastrzeżeń numerów PESEL przez ministra do spraw informatyzacji.
Od 1 czerwca 2024 roku podmioty takie jak banki, instytucje kredytowe lub notariusze przed zawarciem umowy lub podjęciem czynności będą musiały sprawdzać w rejestrze, czy PESEL danej osoby nie został zastrzeżony.
Ustawodawca określił, że obywatele nie będą obciążani za zobowiązanie, które zostało zaciągnięte bez ich wiedzy, po zastrzeżeniu numeru PESEL.
Zastrzeżenia i cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL będzie można dokonać:
• za pomocą aplikacji mobilnej mObywatel,
• za pomocą usługi elektronicznej dostępnej na mobywatel.gov.pl,
• na wniosek składany osobiście w organie dowolnej gminy na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem,
• w placówce operatora wyznaczonego, o którym mowa w art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (osobiście),
• w banku krajowym (osobiście lub w systemie transakcyjnym w tym za pośrednictwem instytucji utworzonej na podstawie art. 105 ust. 4 ustawy Prawo bankowe),
• w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej (osobiście lub w systemie transakcyjnym)
Zastrzeżenia numeru PESEL dokonuje się z urzędu w przypadku:
• unieważnienia dowodu osobistego na skutek zgłoszenia utraty dowodu osobistego lub zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych,
• zgonu.
Więcej można przeczytać na stronie GOV.PL Zastrzeżenie numeru PESEL jest usługą nieodpłatną.