Jest dofinansowanie, będą autobusy wodorowe
Płock będzie miał autobusy wodorowe. Miasto otrzymało wysokie dofinansowanie.
Od kilkunastu miesięcy Płock i Komunikacja Miejska Płock przygotowuje się do wdrożenia programu Wodorowy Płock. W związku z tym płocka spółka testowała autobusy różnych firm. Płock starał się o 61 mln zł na zakup takich autobusów.
I mamy dobrą wiadomość. Nasz wniosek o dofinansowanie w takiej kwocie (100 procent kosztów kwalifikowanych) z Unii Europejskiej na kupno 18 autobusów napędzanych wodorem jest zaakceptowany. Przed nami jeszcze podpisanie umowy na dotację. Napisał na portalu społecznościowym Andrzej Nowakowski prezydent Płocka
Całe przedsięwzięcie kosztować będzie blisko 75 mln zł. Jeszcze w listopadzie ogłoszony ma zostać przetarg, a w lutym podpisana umowa na dostawę autobusów wodorowych.
Szacujemy, że za jeden pojazd zapłacimy około 4,1 mln zł. Planujemy, że zeroemisyjne autobusy pojawią się na ulicach Płocka w połowie 2026 roku – dodaje Nowakowski
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozstrzygnął konkurs w programie „Zielony Transport Publiczny” i pozytywnie ocenił wniosek samorządu Płocka o dofinansowanie zakupu dla transportu zbiorowego 18 autobusów napędzanych wodorem. Szacowany koszt całego przedsięwzięcia sięga prawie 74,8 mln zł, przyznano nam dofinansowanie na poziomie prawie 61 mln zł, co stanowi 100 procent kosztów kwalifikowanych. Są to środki unijne z Krajowego Planu Odbudowy. Szacunkowy koszt zakupu jednego autobusu z napędem wodorowym wynosi 4,1 mln zł.
Pojazdy, które miasto chce zamówić nie będą się różnić wyglądem i wyposażeniem kabiny pasażerskiej od tych, które już jeżdżą po płockich ulicach. Autobusy wodorowe będzie można jednak zidentyfikować. Fragmenty karoserii mają być oklejone „bąbelkami” – optyczną aluzją do wodoru.
Różnice będą natomiast w wyposażeniu pojazdów. Znajdzie się w nich „Asystent pasa ruchu”, który pilnuje, by kierowca utrzymywał odpowiedni kierunek jazdy. Chcemy też, aby wyposażone zostały w system gaszenia pożaru (w autobusach, z których dziś miasto korzysta są systemy alarmowania kierowcy o pojawieniu się ognia).
Warto przypomnieć, że o zeroemisyjnych autobusach mowa od 2020 roku. Wtedy podpisano list intencyjny z Orlenem w sprawie współpracy przy rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem. Rok później Komunikacja Miejska uczestniczyła w powołaniu Mazowieckiej Doliny Wodorowej. Deklarację jej utworzenia podpisały firmy z branży paliwowej, energetycznej, motoryzacyjne, firmy transportowe oraz instytucje badawcze i naukowe, które razem pracują nad rozwojem oraz wdrażaniem nowych technologii wodorowych.
Pod koniec 2023 i w 2024 roku Komunikacja Miejska testowała na ulicach Płocka cztery autobusy wodorowe. Dla pasażerów były dostępne bezpłatnie. Można było przekonać się, że eksploatacja pojazdu nie różni się od korzystania z pojazdu o klasycznym napędzie.
Płock nie jest jedynym miastem, które stawia na transport publiczny napędzany wodorem. Takie pojazdy jeżdżą już po ulicach m.in. Poznania, Konina, Gdańska czy Lublina.