Warsztaty, kiermasz wielkanocny, sadzenie ziemniaków – kwiecień z Muzeum Mazowieckim
Muzeum Mazowieckie w Płocku zaprasza. W kwietniu przygotowało wiele różnorodnych wydarzeń.
5 kwietnia w Spichlerzu o godz. 11.00 rozpocznie się wykład o tradycji kultu Matki Boskiej Skępskiej i twórcze warsztaty.
Kiedy zaczął się kult Matki Boskiej Skępskiej? Jakie legendy się z nim wiążą? Posłuchacie o tym na pierwszym kwietniowym spotkaniu w Spichlerzu. Prowadzący opowiedzą o efektach najnowszych badań etnograficznych, a także o tym jak dziś postrzegana jest Skępska przez mieszkańców Skępego. Na koniec odbędą się twórcze warsztaty. Ich uczestnicy będą pracowali z masą plastyczną.

Zapisy pod nr tel.: 48 24 262 25 95. Wstęp wolny! Liczba miejsc ograniczona.
Historia gorsetu – warsztaty i wykład Marty Banaśkiewicz – 6 kwietnia, godz. 12.00, Muzeum Mazowieckie w Płocku, ul. Tumska 8
Zapraszamy Państwa na niedzielę z gorsetem! Naszą przygodę z tym fascynującym elementem garderoby – nie tylko damskiej! – rozpoczniemy o godz. 12.00, od warsztatów. Zapraszamy na nie szczególnie młodzież od 13-go roku życia zainteresowaną modą, w tym modą alternatywną, rysunkiem i projektowaniem. Osoby starsze także mile widziane! Każdy uczestnik otrzyma swoją składaną “szafę” – kartkę A3 złożoną na 3 części. Na jednej z nich znajdować się będzie secesyjna dama, na drugiej secesyjny pan. Stworzymy wspólnie projekty strojów dla secesyjnej pary.
Warsztaty są darmowe, trzeba się tylko zapisać. Czekamy na Was pod numerem 24 364 70 83.
O godz. 13.15 z kolei zapraszamy już wszystkich – młodszych, starszych, z talentem plastycznym lub niekoniecznie na wykład połączony z prezentacją dotyczący gorsetu. Wygłosi go Marta Banaśkiewicz, absolwentka Kulturoznawstwa Dalekiego Wschodu na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Interesuje się historią sztuki, animacją, szeroko pojętą popkulturą, feminizmem.
Nasza gościni opowie o początkach gorsetu sięgających 2000 lat p.n.e., jego ewolucji i szczycie popularności w epoce wiktoriańskiej, następnie o odrzuceniu go w wieku XX. Pomówimy także o gorsecie w ujęciu społecznym i politycznym, gorsecie jako symbolu opresji wobec kobiet, kontrowersjom związanym z jego szkodliwością oraz o gorsecie w popkulturze.
Wstęp na wykład jest darmowy, zapraszamy!
„Szem ha-meforasz: klucz do tajemnic kabały i masońskie utracone słowo” – wykład dr. Pawła Fijałkowskiego z Żydowskiego Instytutu Historycznego, 8 kwietnia, godz. 18.00, Muzeum Żydów Mazowieckich, ul. Kwiatka 7
Określenie „szem ha-meforasz” – oznaczające dosłownie: imię wydzielone, wyraźnie podane lub imię domagające się objaśnienia – zostało rozpropagowane przez kabalistów, którzy próbowali oddziaływać na świat za pomocą imion boskich i anielskich. Pierwotnie utożsamiano je głównie z tetragramem; później też z imieniem bożym zakodowanym w Księdze Wyjścia 14, 19–21, a nawet z całą Torą. Za pośrednictwem XVII-wiecznych różokrzyżowców „szem ha-meforasz” zostało przyswojone przez masonerię, łączącą różne tradycje celem lepszego rozumienia świata, doskonalenia człowieka i społeczeństwa. W masońskich opowieściach o budowie Świątyni Salomona odgrywało rolę zaginionego słowa mistrzów, którego znajomość została jakoby utracona wraz ze śmiercią mistrza Hirama Abiffa.
O tym wszystkim opowie dr Paweł Fijałkowski: archeolog, historyk i publicysta, doktor nauk humanistycznych, pracownik Żydowskiego Instytutu Historycznego imienia Emanuela Ringelbluma w Warszawie. Zajmuje się dziejami Żydów w okresie staropolskim, historią polskiego protestantyzmu, pradziejami Mazowsza, homoerotyzmem w kulturze europejskiej i dziedzictwem masonerii. Jest autorem kilkunastu książek oraz kilkuset artykułów.
Wykład o brzemienności Matki Boskiej Skępskiej i twórcze warsztaty, 12 kwietnia, godz. 11.00, Spichlerz – Dział Etnograficzny MMP, ul. Kazimierza Wielkiego 11b
Na wykład zapraszamy szczególnie kobiety w ciąży. Nasze spotkanie zakończymy warsztatami z rzeźbienia w glinie. Zapisy pod nr tel.: 48 24 262 25 95. Wstęp wolny! Liczba miejsc ograniczona.
V Kiermasz Wielkanocny i koncert Adama Struga, 13 kwietnia, godz. 10-16, Skansen Osadnictwa Nadwiślańskiego w Wiączeminie Polskim
Zapraszamy coroczny na kiermasz wielkanocny w skansenie. W programie są stoiska ze świątecznymi ozdobami, rękodziełem ludowym, tradycyjnymi i wiosennymi potrawami oraz warsztaty wykonywania palm, pisanek, oklejanek i wyplatania koszyczków z wikliny.

O godzinie 14:30 zapraszamy na koncert Pieśni pasyjnych w wykonaniu Adama Struga – śpiewaka i instrumentalisty, autora piosenek, kompozytora muzyki teatralnej i filmowej, producenta i kuratora muzycznego, reżysera i scenarzysty filmów dokumentalnych, popularyzatora muzyki tradycyjnej. W czasie koncertu usłyszymy pieśni pasyjne w wariantach melodycznych zebranych przez Adama Struga we wsiach drobnoszlacheckich północno-wschodniego Mazowsza. Śpiewakowi na lirze korbowej towarzyszyć będzie Hipolit Woźniak. Wstęp wolny.
Promocja wydawnictwa pt. „Historia Mazowsza w działalności Muzeum Mazowieckiego w Płocku. Ludzie – badania – zbiory”. Miejsce: Muzeum Mazowieckie w Płocku, ul. Kolegialna 6. 24 kwietnia, godz. 17.00
„Historia Mazowsza w działalności Muzeum Mazowieckiego w Płocku. Ludzie – badania – zbiory” to kolejny tom wydawnictw albumowych Muzeum Mazowieckiego w Płocku, będący kontynuacją książki „X wieków Płocka”. Tom otwiera artykuł Tomasza Kordali poświęcony regionalizmowi historycznemu w działalności muzeum, a w drugiej części wydawnictwa znalazły się teksty prezentujące zbiory historyczne i kolekcje muzealne. Czytelnik otrzymuje zatem bogato ilustrowany przewodnik po muzealnych zasobach. Promocji „Historii Mazowsza” towarzyszyć będą prelekcje poświęcone płocczanom okresu międzywojennego, a na uczestników wydarzenia czekają piękne tomy.
Wernisaż wystawy „Sublimacja emocji – sztuka Majida Jammoula”, 26 kwietnia, godz. 13.00, Muzeum Mazowieckie w Płocku, ul. Kolegialna 6
Muzeum Mazowieckie w Płocku zaprasza na wernisaż wystawy rzeźby oraz prac graficznych i rysunków pt. „Sublimacja emocji – sztuka Majida Jammoula”.
Majid Jammoul (ur. 1948 w Syrii) – początkowo studiował sztukę w Damaszku, a następnie w latach 1969–1975 rzeźbę w ASP w Warszawie. Powrócił do Syrii, ale nie tracił kontaktu z Polską. Publikował artykuły popularyzujące polską kulturę i sztukę. W 2003 r. przyjechał ponownie do Warszawy i pozostał w Polsce już na stałe. Jest m.in. członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków. Swoją twórczość prezentował na ponad 50 wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce, w Syrii oraz w innych krajach, uzyskując liczne nagrody. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in.: w British Museum w Londynie.
Majid Jammoul jest twórcą wszechstronnym. Kreuje zarówno wielkoformatowe pomniki, rzeźby plenerowe, płaskorzeźby, jak i bardziej kameralne dzieła przeznaczone do wnętrz. Projektuje również medale. Jego twórczość ewoluowała od realizmu do abstrakcji. Formę traktuje jako wartość nadrzędną wobec treści. Preferuje czystą abstrakcję, ale niekiedy wprowadza elementy zaczerpnięte z rzeczywistości.
Jest autorem prac wykonanych w kamieniu i dzieł odlewanych w metalu. W najnowszych pracach zaczął wykorzystywać materiał już przetworzony – gruby drut miedziany. Chętnie sięga też po ołówek, długopis, flamaster lub węgiel, aby wykonać rysunki koncepcyjne rzeźb. Rysunki z kolei posłużyły mu jako wstępny materiał dla stworzenia grafik komputerowych.
Wernisaż wystawy „Sublimacja emocji – sztuka Majida Jammoula” odbędzie się 26 kwietnia, o godz. 13, w sali wystaw czasowych MMP przy ul. Kolegialnej 6.
Sadzenie ziemniaków w skansenie, 26 kwietnia, godz. 12-15, Skansen Osadnictwa Nadwiślańskiego w Wiączeminie Polskim
W ostatnią sobotę kwietnia zapraszamy już po raz trzeci do wspólnej pracy na naszym polu edukacyjnym – do ręcznego sadzenia ziemniaków przy pomocy tradycyjnego narzędzia – motyki sercowej. Przed przystąpieniem do pracy wysłuchamy wykładu Wojciecha Marchlewskiego – O istocie biologicznej, ekonomicznej, społecznej i kulturowej upraw ziemniaków w Polsce, w którym poruszone zostaną m.in. takie kwestie jak rola nadwiślańskich kolonistów w upowszechnieniu upraw ziemniaków. Posadzimy stare odmiany pozyskane m.in. z Banku Genów Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin BIP w Boninie oraz ze skandynawskiego NordGen. Spotkanie zakończymy degustacją ziemniaczanych potraw przyrządzonych wg tradycyjnych receptur: chleba, sernika i puddingu. Wstęp wolny.

Uwaga! Na sadzenie ziemniaków i degustację obowiązują zapisy. Ilość miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń na email: skansen@muzeumplock.eu
„Mur płaczu” – premierowe wykonanie koncertu Olgi Avigail (Jerozolima) i Tango Attack (Warszawa) z myślą o 82. rocznicy wybuchu Powstania w Getcie Warszawskim, 29 kwietnia, godz. 18, Muzeum Żydów Mazowieckich, ul. Kwiatka 7
Bogdan Wojdowski, polski pisarz żydowskiego pochodzenia, który w 1942 roku został wyprowadzony z warszawskiego getta i ukryty po aryjskiej stronie, w swojej powieści „Chleb rzucony umarłym” napisał: „Ptak tylko mur przefrunie… Ptak może oglądać cały ten mur z wysokości”.
Motywem wędrownego ptaka – wraca do Getta Warszawskiego po zimowym locie na południe Ziemi Izraela i jest świadkiem tragicznych wydarzeń – inspirowany jest koncert „Mur płaczu”. To będzie jego premierowe wykonanie. W jego programie znajdą się m.in. pieśni z czasów Zagłady, jak tango „List Sabiny” oparte na autentycznej historii Melanii Wesenberg. Będzie też kompozycja do wiersza „Rozmowa z dzieckiem” Władysława Szlengela zwanego „kronikarzem tonących”. Również kołysanka „Ach, zamknij oczka swe”, utwór „Pod gruzami Polski” Icyka Mangera do melancholijnej pieśni kurpiowskiej. Także pieśni izraelskie, które powstały w odpowiedzi na Zagładę, jak „Jeszcze pójdziesz do sadu” poetki Lei Goldberg. Zabrzmi też znane i poruszające „Miasteczko Bełz” w wersji polskiej.
Powstanie w Getcie Warszawskim wybuchło 19 kwietnia 1943 roku, zakończyło się 15 maja tego samego roku.
Artyści – którzy mają za sobą występy m.in. w Nowym Jorku, Toronto, Waszyngtonie, Jerozolimie, Pradze, Warszawie – wystąpią w składzie: Olga Avigail (wokal, na stałe zamieszkała w Jerozolimie), Hadrian Trąbecki (pianino), Grzegorz Bożewicz (bandoneon), Piotr Malicki (gitara, oud).