Gospodarka i społeczeństwo

Obowiązkowy kask, prawo jazdy od 17. roku życia, ale to nie wszystkie zmiany w przepisach o ruchu drogowym

Sejm uchwalił nowelizację ustawy, nakładającą obowiązek noszenia kasku przez osoby do 16. roku życia na rowerach, e-hulajnogach i urządzeniach transportu osobistego. Nowe przepisy przewidują również kary za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h poza miastem.

Kask na hulajnodze i rowerze, ostrzejsze kary dla kierowców

Regulacja m.in. przywraca wydawanie prawa jazdy kat. B osobom, które skończyły 17 lat i uzyskały pisemną zgodę rodziców lub opiekunów. Ustawa to – jak akcentuje Ministerstwo Infrastruktury – “bat na recydywistów”.

Za nowelizacją Prawa o ruchu drogowym głosowało 241 posłów, 28 było przeciw, a 174 wstrzymało się od głosu.

Kaski dla młodych użytkowników e-hulajnóg i rowerów

Wcześniej posłowie przyjęli poprawkę, zgodnie z którą obowiązek stosowania kasków przez kierujących do 16 roku życia będzie dotyczył również osób będących pod opieką rodzica lub opiekuna prawnego.

Przegłosowano również poprawkę wyłączającą obowiązek stosowania kasku przez dzieci przewożone w foteliku bezpieczeństwa lub rowerem przeznaczonym do przewozu osób wyposażonym fabrycznie w pasy bezpieczeństwa, którego konstrukcja uniemożliwia użycie kasku.

Posłowie odrzucili natomiast poprawki koła Razem, które chciało, żeby z obowiązku noszenia kasków wyłączyć rowerzystów oraz ujednolicenia karania za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h i rozszerzenia tego przepisu na wszystkie kategorie dróg.

Odrzucone zostały również wnioski mniejszości złożone przez PiS. Chodzi o podniesienie sankcji za wjazd rowerem, hulajnogą lub UTO na przejście dla pieszych oraz zakaz jazdy obok siebie rowerzystów po jezdni.

Nowe przepisy podwyższają też wiek dziecka, od którego może ono legalnie jeździć na hulajnodze elektrycznej po drodze publicznej do 13 lat.

Więcej o 50 km/h poza terenem zabudowanym. Także zabiorą prawo jazy

Zgodnie z nowymi przepisami osoba, która nie zastosuje się do czasowego zatrzymania prawa jazdy i wsiądzie za kółko, a następnie zatrzyma ją policja, będzie miała odebrane uprawnienia na stałe i dopiero po pięciu latach będzie mogła ubiegać się o ponowne nabycie uprawnień.

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym przywraca wydawanie prawa jazdy kat. B osobom, które skończyły 17 lat i uzyskały pisemną zgodę rodziców lub opiekunów. Przez pierwsze pół roku lub do ukończenia 18 lat, tzw. młody kierowca będzie musiał jeździć pod nadzorem osoby w wieku co najmniej 25 lat z minimum 5-letnim stażem za kierownicą i będzie mógł prowadzić pojazd wyłącznie na terytorium Polski.

Nowe przepisy uniemożliwiają kierowcom redukowanie za pomocą szkoleń punktów karnych za poważne wykroczenia.

Regulacja zakłada także odebranie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym.

Karetki na buspasy, ciągniki pojadą szybciej

Przewidziano też zwiększenie dopuszczalnej prędkości poruszania się ciągników rolniczych z 30 km/h do 40 km/h. Ministerstwo takie rozwiązanie uzasadniło oczekiwaniami rolników.

Zgodnie z uchwalonymi przepisami dopuszczone będzie poruszanie się pojazdu zespołu ratownictwa medycznego po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów. Dopuszcza również zwiększenie liczby pojazdów wojskowych w kolumnie. Do 31 grudnia 2027 r. przedłuża również możliwość korzystania z buspasów przez pojazdy elektryczne i wodorowe.

Zmiany w egzaminach na prawo jazdy

Znowelizowana regulacja zmniejsza też ograniczenia stawiane egzaminatorom prawa jazdy, pracującym w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego i umożliwia im prowadzenie działalności gospodarczej. Aby zachować zgodność przepisów ustawy z unijnym prawem, zaznaczono, że egzaminator nie może równocześnie wykonywać działalności zarobkowej jako instruktor nauki jazdy.

Dokument doprecyzowuje także, w jakiej sytuacji można zakończyć egzamin na prawo jazdy przed wykonaniem przez egzaminowanego wszystkich określonych zakresem egzaminu zadań.

Nowela, zgodnie z unijnym prawem, na pierwszym miejscu stawia tu potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa egzaminatora i to nie tylko przed niebezpiecznym zachowaniem osoby egzaminowanej na drodze, ale również przed agresją osoby egzaminowanej, nieprzestrzeganiem obostrzeń związanych ze stanem zagrożenia epidemicznego albo innym trudnym do przewidzenia zachowaniem osoby egzaminowanej mogącym stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa egzaminatora.

Regulacja, z wyjątkiem niektórych przepisów, wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

źródło: PAP

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *