Młodzież uczyła się debatować. Najlepiej zrobiła to Olga
Sztuka dyskusji, argumentacji, prowadzenia sporu z szacunkiem do oponenta to jedna z najcenniejszych umiejętności we współczesnym świecie. Uczniowie z płockich szkół zdobywali je dzięki uczestnictwu w programie Liga Debat Fundacji ORLEN. Turniej debat oksfordzkich wygrał zespół z LO im. Władysława Jagiełły w Płocku.
Debata oksfordzka to uznana na świecie metoda edukacyjna, która pozwala na zdobycie umiejętności wypowiadania się publicznie, celnego argumentowania, przekonywania oponentów do swoich racji z zachowaniem zasad kultury i szacunku. Metodę tę wykorzystała Fundacja ORLEN proponując młodzieży ze szkół średnich z Płocka i sąsiadujących z nim powiatów udział w nowym programie edukacyjnym – Liga Debat Fundacji ORLEN.
Program wystartował w październiku. Do udziału zgłosiło się siedem szkół średnich. Fundacja ORLEN zapewniła nauczycielom, ze szkół biorących udział w projekcie, szkolenia przygotowujące ich do pracy z uczniami metodą debaty oksfordzkiej. Z zasad debaty i wystąpień publicznych przeszkoleni zostali także uczniowie z ośmiu drużyn debatanckich reprezentujących szkoły.
Zwycięskie LO im. Władysława Jagiełły
Uczniowie spierali się na argumenty w kilku debatanckich rundach. Finał Liga Debat Fundacji ORLEN odbył się 19 grudnia w Centrum Badawczo-Rozwojowym PKN ORLEN w Płocku. Zwycięzcą Ligi Debat Fundacji ORLEN został zespół z LO im. Władysława Jagiełły w Płocku. Drugie miejsce przypadło drużynie reprezentującej LO im. Marszałka Stanisława Małachowskiego w Płocku. Trzeci stopień podium zajęli uczniowie Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Gąbinie.
Jury przyznało też nagrodę dla najlepszego mówcy turnieju. Otrzymała ją Olga Florczak, debatantka z LO im. Władysława Jagiełły w Płocku.
Ten turniej był dla nas niesamowitą możliwością rozwinięcia naszych umiejętności debatanckich, ale również umiejętności poszukiwania wiedzy w różnych źródłach, analizowania jej, argumentowania, umiejętności wypowiedzi publicznych. Rozwinęliśmy się na wielu płaszczyznach, zgraliśmy się miedzy sobą, mieliśmy okazję lepiej się poznać. Debatowaliśmy regularnie, co miesiąc i z debaty na debatę widać było postęp. Debata finałowa była bardzo wyrównana. Dyskusja z oponentami, z którymi się mierzyliśmy, była dużym przeżyciem. Cieszymy się, że udało nam się przekonać sędziów do naszych racji
– mówiła po zwycięskiej debacie Olga Florczak
Młodzi chcą się uczyć
W debatach młodzież musiała zmierzyć się z trudnymi tematami takimi jak suwerenność energetyczna, technologie wodorowe, ochrona środowiska, bioróżnorodności czy digitalizacji i cyfryzacji w procesie nauczania.
Do udziału w projekcie zaprosiliśmy ekspertów pracujących na co dzień w Grupie ORLEN. Mieli okazję podzielić się z młodzieżą swoją wiedzą, doświadczeniem, efektami swojej pracy, także tej badawczej. Nie tylko − we współpracy z Fundacją Projekty Edukacyjne, która była naszym partnerem merytorycznym − opracowali tezy, nad którymi debatowali uczniowie, ale przygotowywali ich do nich prowadząc wykłady wprowadzające w temat. Cieszy nas, że młodzież tak bardzo zaangażowała się w debaty. Od wielu uczniów słyszałam, że chcieliby się tak uczyć w szkole
– opowiada Małgorzata Rogowska z Fundacji ORLEN, koordynatorka programu.
Jednym z ekspertów Ligi Debat Fundacji ORLEN był Arkadiusz Ciesielski, starszy specjalista z Biura Relacji z Otoczeniem i Ambasador Marki Pracodawcy.
Spotkania z młodymi ludźmi, którzy chcą się uczyć i debatować, to coś, co bardzo buduje świadomość o tym pokoleniu. Nie jest tak źle, że wszyscy patrzą tylko w telefony. Widać u nich chęć rozwoju i zdobywania wiedzy, która może być im przydatna w przyszłości. Zatem pomysł Fundacji ORLEN na debaty jest fenomenalny! Dzięki temu budujemy odpowiedzialne, poukładane społeczeństwo. To nasza przyszłość
– podkreśla Arkadiusz Ciesielski.
Edukacja, czyli najlepsza inwestycja
Marta Soluch, Członkini Zarządu Fundacji ORLEN zaznacza, że Fundacja ORLEN od wielu lat angażuje się w działania na rzecz edukacji.
Prowadzimy aż sześć programów stypendialnych, które pomagają młodzieży w rozwijaniu ich pasji, kształceniu się na najwyższym światowym poziomie. Co roku z mobilną strefą edukacyjną przemierzamy Polskę, oferując szkołom innowacyjne lekcje chemii, fizyki i ekologii. Liga Debat Fundacji ORLEN to nasz kolejny program edukacyjny. Traktujemy go jako inwestycję w przyszłość. Chcemy wesprzeć uczniów kompetencjami, które przydadzą im się na drodze do sukcesu. Ta była pierwsza edycja Ligi Debat Fundacji ORLEN, ale zapewniam, że nie ostatnia. Będziemy kontynuować ten program edukacyjny
– mówi Marta Soluch.
Szkoły biorące udział w projekcie:
- Licem Ogólnokształcące im. Marszałka Stanisława Małachowskiego w Płocku
- Licem Ogólnokształcące im. Władysława Jagiełły w Płocku
- III Licem Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Dąbrowskiej w Płocku
- Zespół Szkół nr 1, IV Licem Ogólnokształcące im. B. Krzywoustego w Płocku,
- Zespół Szkół Centrum Edukacji im. Ignacego Łukasiewicza w Płocku
- Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Gąbinie
- Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tadeusza Kościuszki w Gostyninie