ORLEN w ruchu testuje nowy model zautomatyzowanej sprzedaży
Grupa ORLEN uruchomiła pierwszy punkt automatycznej sprzedaży pod marką ORLEN w ruchu. Sklep oferuje różnorodną gamę produktów, dostępnych przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Projekt jest realizowany w ramach programu akceleracyjnego ORLEN Skylight accelerator.
Na Dworcu PKS Zachód w Warszawie rozpoczęły się testy pierwszego automatu sklepowego pod marką ORLEN w ruchu. Klienci mają do dyspozycji szeroki asortyment produktów: od przekąsek, dań gotowych oraz napojów, po lubianą i dobrze znaną ze stacji ORLEN kawę. W ofercie znajdują się również środki higieny osobistej, takie jak chusteczki czy pasta do zębów.
Strategia Grupy ORLEN do 2030 roku przewiduje dynamiczny rozwój segmentu detalicznego. Kluczem do realizacji tych planów są innowacje, które odpowiadają na rosnące potrzeby klientów. Taką innowacją w naszej ofercie jest zautomatyzowany punkt sprzedaży, łączący całodobową dostępność i łatwość obsługi z szerokim asortymentem produktów. Testowane rozwiązanie ma duży potencjał, ponieważ oferuje klientom komfort i niezależność bez konieczności rezygnowania z jakości i możliwości wyboru. To kolejny krok w rozwoju formatu ORLEN w ruchu, który może zadecydować o naszych przewagach na bardzo konkurencyjnym rynku sprzedaży detalicznej
– mówi Łukasz Porażyński, Dyrektor Wykonawczy ds. Sprzedaży Detalicznej ORLEN.
Testowany sklep automatyczny ma największą powierzchnię na rynku, dzięki czemu w ofercie znaleźć można kilkaset produktów. Komfort korzystania z urządzenia zapewniają dwa stanowiska zakupowe. Dodatkowo, sklep został tak zaprojektowany, żeby zagwarantować niski pobór energii oraz ograniczyć wpływ na środowisko naturalne – energię elektryczną potrzebną do jego funkcjonowania zapewniają panele fotowoltaiczne zainstalowane na obudowie urządzenia. Zaletą rozwiązania jest całodobowa dostępność, łatwość i intuicyjność obsługi. Zakupy robi się wybierając produkty na ekranie dotykowym. Po skompletowaniu i zaakceptowaniu zawartości koszyka, klient dokonuje płatności za pomocą karty lub telefonu, a następnie odbiera zakupy.
Prowadzone testy to przykład współpracy ORLENU z młodymi, technologicznymi firmami. Pomysłodawcą urządzenia jest polski start-up ZINU SHOP, który zgłosił swój projekt w ramach programu akceleracyjnego ORLEN Skylight.
Koncept sklepu autonomicznego, który uruchomiliśmy wspólnie ze startupem ZINU to jeden z przykładów projektów pilotażowych zrealizowanych w ramach programu ORLEN Skylight accelertor. Zgodnie z przyjętą Strategią 2030 i celami w zakresie transformacji energetycznej, poza projektami inwestycyjnymi, ukierunkowanymi na nowe, duże wyzwania, związane z powstaniem multienergetycznego koncernu, ORLEN kładzie nacisk na rozwój technologii i wdrażanie innowacji. Konsekwentnie budujemy ekosystem, który pozwala na wieloaspektową współpracę z podmiotami technologicznymi, począwszy od projektów badawczych, przez skalowanie, po inwestycje venture capital
– mówi Patrycja Panasiuk, Z-ca Dyrektora Wykonawczego ds. Strategii i Innowacji oraz Relacji Inwestorskich ORLEN.
Program ORLEN Skylight działa od 2021 roku i łączy potencjał początkujących, innowacyjnych przedsiębiorców z doświadczeniem dużego multienergetycznego koncernu. W tym czasie zrealizowano osiem rund naboru, w ramach których wpłynęło ponad 500 zgłoszeń z Polski i zagranicy, z obszarów sprzedaży detalicznej, logistyki, bezpieczeństwa, petrochemii oraz energetyki.
Dzięki programowi ORLEN Skylight accelrator, który jest mostem technologicznym łączącym środowisko start’upowe z dużą, giełdową spółką, mamy możliwość przetestowania naszego rozwiązania w warunkach rzeczywistych, współpracując przy tym z rozpoznawalną na całym świecie marką
– podsumowuje Artur Kowalski, CEO ZINU.
W ramach programu ORLEN Skylight, do tej pory rozpoczęto współpracę z ponad 20 spółkami, w tym 7 wdrożeń pilotażowych zostało zakończonych, 6 jest w trakcie realizacji a kolejnych 7 w przygotowaniu do wdrożenia. Start-upy zakwalifikowane do etapu akceleracji zyskują wsparcie finansowanie, eksperckie oraz możliwość testowania swoich rozwiązań w ramach infrastruktury udostępnionej przez koncern. ORLEN natomiast otrzymuje możliwość nabycia ciekawych, innowacyjnych technologii, które szybko może włączyć do swojej oferty.