Gospodarka i społeczeństwoPłock

Z Płocka do Warszawy zaledwie w 50 minut?

Budowa linii kolejowych na odcinku Węzeł CPK – Płock – Włocławek (nr 5 i 50) przyniesie korzyści nie tylko mieszkańcom dużych miast, ale także miastom średniej wielkości. Inwestycje realizowane przez CPK włączą Płock do linii CMK Północ i transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, ale również wyraźnie skrócą czas przejazdu do stolicy i dadzą całemu regionowi mocny impuls do rozwoju gospodarczego.

Już latem ubiegłego roku w wyniku analiz prowadzonych przez Spółkę CPK pełnomocnik rządu Maciej Lasek zatwierdził wybór wariantu W41 jako wariantu inwestorskiego dla linii kolejowych nr 5 i 50. Przebieg ten nie tylko w najmniejszym stopniu ingerował w obszary zabudowane i cenne środowiskowo, ale także uzyskał najwyższe oceny m.in. w analizie rozwojowej.

Włączenie miast takich jak Płock – tj. newralgicznych pod względem przemysłowym i społecznym – w sieć KDP, będzie impulsem do równomiernego rozwoju całego kraju. Po wybudowaniu odcinka CMK Północ od Węzła CPK do Włocławka, Płock będzie skomunikowany z Warszawą odjeżdżającymi co godzinę Regionalnymi Ekspresami, a także pociągami dalekobieżnymi. Po wybudowaniu całości CMK Północ miasto zyska także regularne, realizowane co godzinę połączenia zarówno w kierunku Warszawy, jak i Torunia i Bydgoszczy oraz Trójmiasta.

Znacząco skrócą się również czasy przejazdów między Płockiem a innymi dużymi miastami. Na przykład do Warszawy Centralnej podróż pociągiem zajmie zaledwie 50 min, podczas gdy dziś taka trasa trwa ponad 2 godz. Dzięki temu, wiele osób rozważających obecnie przeprowadzkę do stolicy, będzie mogło dojeżdżać do pracy czy na uczelnię, mieszkając nadal w północno-zachodniej części województwa mazowieckiego. Ponieważ prędkość projektowa dla odcinka CPK-Płock na linii nr 5 to aż 350 km/h, dojazd do innych miejscowości będzie nie tylko komfortowy, ale bardzo szybki.

Trasa CMK Północ od Węzła CPK do Włocławka jest również ważnym elementem Transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Oznacza to, że możliwe jest ubieganie się dla niej o dofinansowanie z większej puli środków Unii Europejskiej.

Warto przypomnieć, że podejścia zaproponowane w ramach projektowania polskiej sieci kolejowej biorą pod uwagę najlepsze wzorce zachodnioeuropejskie. Zakładają one rozwiązania służące skomunikowaniu najbardziej odległych części kraju przez najszybsze pociągi, jak też łącznice kolejowe umożliwiające zatrzymania w mniejszych ośrodkach.

Dzięki temu miasta takie jak Płock, Kalisz, Sieradz, Włocławek czy Grudziądz, położone na trasie KDP, będą jednymi z największych beneficjentów Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). W ramach programu ZSK stworzony zostanie bowiem długoterminowy plan rozwoju sieci kolejowej w Polsce. Prowadzone analizy wskażą docelowy kształt infrastruktury transportowej odpowiadający potrzebom ośrodków społecznych i gospodarczych kraju. 

W związku z tym ostateczny przebieg jak i termin wykonania prac budowlanych linii do Płocka zostanie ustalony w kontekście rozwoju całej sieci kolejowej w Polsce. Związane z tym prace analityczne potrwają do I kw. 2026 r.

źródło: CPK

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *