Płock

Kierowcy ciężarówek manipulowali zapisami czasu pracy

Zatrzymaniem trzech praw jazdy na trzy miesiące i dwóch kart bezprawnie używanych w tachografach zakończyły się kontrole dwóch zestawów ciężarowych. Kierowcy rejestrowali swój czas pracy na konto osób nieobecnych w ciężarówkach. Mężczyźni odmówili przyjęcia mandatów. O konsekwencjach za popełnione wykroczenia zadecyduje sąd. Naruszenia przepisów stwierdzili funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Płocka.

W środę (18 czerwca), na krajowej „sześćdziesiątce” w Płocku, inspektorzy ITD zatrzymali dwa ciągniki siodłowe z podpiętymi naczepami kurtynowymi. Obydwa zestawy należą do polskich przedsiębiorców. Powodem interwencji była kontrola przestrzegania obowiązującego zakazu jazdy dla pojazdów i zespołów pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton. Funkcjonariusze postanowili zweryfikować czy wtedy 40-tonowe zestawy mogły poruszać się po drogach publicznych – mówi Zbigniew Kapciak Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego

Pierwszą z zatrzymanych ciężarówek kierował obywatel Polski. W chwili kontroli wykonywał krajowy przewóz rzeczy – elementów do produkcji akumulatorów. Miał dokumenty uzasadniające wyłączenie transportu z obowiązującego zakazu jazdy. Zatrzymany przewóz realizowano bowiem w związku z niezbędnym utrzymaniem ciągłości cyklu produkcyjnego przedsiębiorstwa. W trakcie czynności kontrolnych okazało się, że kierowca posługuje się w tachografie kartą wystawioną na innego mężczyznę. Karta należała do osoby podobnej do kontrolowanego kierowcy. W tym przypadku rejestrował zatem swoje aktywności, prędkość pojazdu i przebytą drogę na konto innego kierowcy. Kontrolowany mężczyzna nie okazał funkcjonariuszom żadnego dokumentu poświadczającego jego tożsamość. Na miejsce kontroli został wezwany patrol Policji. Przy udziale policjantów potwierdzono tożsamość kierowcy i przekazał inspektorom własną kartę do tachografu. Następnie inspektorzy dokonali analizy zapisów z obu kart, czyli należącej do kontrolowanego kierowcy i bezprawnie używanej w tachografie. W trakcie podliczania rzeczywistych aktywności kierowcy z obu kart, stwierdzili liczne i poważne naruszenia obowiązujących norm z zakresu czasu pracy kierowcy.

Kontrola zakończyła się dla kierowcy zatrzymaniem prawa jazdy na najbliższe trzy miesiące i zatrzymaniem karty bezprawnie używanej w tachografie. Dokument trafi do organu wydającego – Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Mężczyzna odmówił przyjęcia mandatów. Inspektorzy sporządzili wniosek o ukaranie kierowcy do sądu rejonowego. Na podstawie protokołu z kontroli będą prowadzone postępowania administracyjne z ustawy o transporcie drogowym. Przewoźnikowi drogowemu grozi kara w wysokości 9 950 zł. Natomiast osoba zarządzająca transportem w firmie może spodziewać się decyzji o nałożeniu 2000 zł grzywny.

Drugim z zatrzymanych zestawów kierowała załoga składająca się z dwóch obywateli Polski. Wykonywali międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy. Przewozili elementy do kombajnów z Polski do Belgii. W tym przypadku realizowany transport nie był zwolniony z zakazu jazdy. Oznacza to, że ciężarówka nie mogła poruszać się po drogach publicznych w chwili podjęcia interwencji. W tachografie była zalogowana tylko jedna karta. Okazało się, że dokument nie należy do żadnego z kontrolowanych kierowców. Mężczyźni symulowali jazdę w pojedynczej obsadzie i rejestrowali  aktywności, prędkość pojazdu i przebytą drogę na konto innego kierowcy – dodaje

Finał kontroli to zatrzymane prawa jazdy obu kierowców na najbliższe trzy miesiące. Zatrzymano również kartę bezprawnie używaną w tachografie. Dokument zostanie przekazany do organu wydającego – Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Obaj kierowcy odmówili przyjęcia mandatów. Inspektorzy sporządzili wnioski o ich ukaranie do sądu rejonowego. Na podstawie protokołu z kontroli będą prowadzone postępowania administracyjne z ustawy o transporcie drogowym. Przewoźnikowi drogowemu grozi kara w wysokości 5000 zł. Osoba zarządzająca transportem w przedsiębiorstwie może spodziewać się decyzji o nałożeniu 1000 zł grzywny.

Rejestrowanie danych w zakresie czasu pracy kierowcy z wykorzystaniem tachografu umożliwia m.in. sprawdzenie czy kierowca stosuje się do limitów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku. Zawodowy kierowca i przewoźnik, którzy biorą odpowiedzialność za realizowane przewozy, powinni być świadomi z ryzyka, z jakim wiąże się prowadzenie pojazdu niezgodnie z normami czasu pracy. Zmęczenie powoduje u kierowcy spowolnienie czasu reakcji i upośledza jego zdolność do prowadzenia pojazdu. Prowadzenie pojazdu ciężarowego ponad dopuszczalne limity stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stanowi również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *