Nie wyrzucaj tego listu
ZUS przyśle Ci list z informacją o stanie konta emerytalnego. Dowiesz się z niego, ile odłożyłeś już na przyszłą emeryturę.
Ruszyła wysyłka blisko 20,7 mln Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego (IOSKU). ZUS szacuje, że w województwie mazowieckim otrzyma ją około 3 mln osób. Dokument ten jest dokładnym opisem stanu finansowego konta emerytalnego osób z powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych, na które trafiła przynajmniej jedna składka (aktualne na 31 grudnia 2018 r.). Znajdziesz tam sumę wszystkich zwaloryzowanych składek oraz kapitału początkowego, a także wskazanie ile składek zgromadzonych jest na subkoncie w ZUS, a ile trafiło do otwartego funduszu emerytalnego (jeżeli ktoś jest członkiem OFE). Informacja zawiera też wskazanie jak wyglądał wpływ składek emerytalnych miesiąc po miesiącu w całym 2018 r. Można więc sprawdzić, czy pracodawca uczciwie opłaca za nas składki.
Całość korespondencji ma trafić do klientów najpóźniej wraz z końcem sierpnia. ZUS przypomina jednak, że nie wszyscy otrzymają papierowy list. Do osób, które założyły profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS ( www.pue.zus.pl ), trafi on w formie elektronicznej. Aby uzyskać dostęp do informacji wystarczy zalogować się na swoim koncie PUE.
List osób, które ukończyły 35 lat, będzie zawierał także wysokość hipotetycznej emerytury w dwóch wariantach: gdyby nie pracowali już do emerytury, czyli bazowali na dotychczas zebranych składkach, oraz gdyby pracowali i odprowadzali składki w średniej wysokości dotychczasowych wpłat. Dodatkowe dwa warianty uwzględniają w emeryturze również składki z subkonta w ZUS. Jest to więc pewien zapis dotychczasowej aktywności zawodowej i opłaconych składek oraz symulacja wysokości przyszłej emerytury, która pozwoli na podejmowanie świadomych decyzji dotyczących przyszłości zawodowej.
IOSKU napisana jest prostym językiem, a dodatkowo zawiera instrukcję jak czytać poszczególne pozycje danych. Już w ubiegłym roku klienci docenili formułę przekazywanej informacji i przejrzystość tekstu. Jeżeli jednak pojawią się pytania lub wątpliwości dotyczące stanu konta, to ZUS służy pomocą. Wystarczy przyjść do placówki, zadzwonić do Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (nr tel. 22 560 16 00) albo odwiedzić stronę internetową www.zus.pl