Wnioski o tarczę tylko drogą elektroniczną
Wnioski dot. tzw. tarczy antykryzysowej, w tym o świadczenie postojowe, zwolnienie z obowiązku opłacania składek oraz o dodatek solidarnościowy, można teraz składać do ZUS wyłącznie drogą elektroniczną.
Czwarta odsłona tarczy antykryzysowej wprowadziła dużą zmianę w kwestii sposobu składania wniosków o wsparcie związane z pandemią COVID-19. Od środy (24 czerwca) można przekazywać je do ZUS wyłącznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ( www.pue.zus.pl ). Dotyczy to m.in. dodatku solidarnościowego, świadczenia postojowego, zwolnienia ze składek (uwaga: wnioski tylko do 30 czerwca), udzielenia ulgi bez opłaty prolongacyjnej oraz odstąpienia od naliczania odsetek za zwłokę.
Na stronie ZUS jest zamieszczona instrukcja w jaki sposób krok po kroku założyć konto na PUE. Osoby, które nie mają dostępu do Internetu, mogą założyć profil na PUE w placówce ZUS. W zakładaniu kont będą pomagali pracownicy Zakładu.
2,5 mld zł pomocy dla regionu mazowieckiego
Z zapisów tarczy antykryzysowej skorzystało już wielu mieszkańców województwa mazowieckiego. Do tej pory umorzono w regionie blisko 2 mld zł składek dla przeszło 293 tys. podmiotów, a kwota wypłaconych świadczeń postojowych sięgnęła 531,5 mln zł. Warto podkreślić, że wnioski, które klienci ZUS złożyli elektronicznie, były z zasady staranniejsze i nie zawierały tyle błędów co papierowe. Stało się tak m.in. dlatego, że formularze automatycznie wypełniają się danymi osoby, która je składa. Dodatkowo system pilnuje, aby znalazły się w nim wszystkie niezbędne informacje. Zastosowano algorytmy, które nie pozwalają na wysyłkę formularzy niekompletnych lub zawierających oczywiste błędy. Dzięki temu wnioski złożone poprzez Platformę Usług Elektronicznych były rozpatrywane szybciej, ponieważ z reguły nie wymagały przeprowadzania czasochłonnych postępowań wyjaśniających.
Platforma Usług Elektronicznych ZUS stale się rozrasta. Od marca do czerwca założono ponad 600 tys. nowych profili. Można tu więc mówić o rekordowych przyrostach, dlatego, że dotychczas przybywało przeciętnie 60–70 tys. nowych użytkowników miesięcznie. Łącznie klienci ZUS założyli już ponad 4,2 miliony profili na PUE.