sobota, 27 kwietnia 2024
Powiat Płocki

KDP, CPK – koniec konsultacji w powiecie płockim. Co dalej?

Stanowcze NIE proponowanym wariantom projektowym CPK mówią władze i mieszkańcy gminy Brudzeń. Propozycje trasy budowy kolei dużych prędkości przez gminę są nie do przyjęcia z wielu powodów. Jednym jest fakt, że 201 gospodarstw na terenie gminy zagrożonych jest wyburzeniem. To właśnie w Brudzeniu Dużym odbyło się ostatnie spotkanie konsultacyjno – informacyjne przedstawicieli CPK z mieszkańcami.

Hala w Szkole Podstawowej w Brudzeniu Dużym zgromadziła wielu przeciwników planowanej budowy kolei dużych prędkości i CPK. Sporo emocji wzbudzają, podobnie jak w innych miejscach, gdzie trasa ma przebiegać, planowane wywłaszczenia. Wielu obawia się, że inwestycja to więcej problemów niż korzyści.

Każda inwestycja jest potrzebna, ale w tym przypadku będzie nam w gminie trochę szkodzić, bo jesteśmy turystyczną gminą, więc prawdopodobnie nie będzie to korzystne. 8 lat temu kupiliśmy tu działkę, postawiliśmy dom – cisza, spokój, przyroda. W tej chwili bardzo się boimy, że spadną ceny nieruchomości, bo gmina straci na wartości. Nie skorzystamy nic kompletnie. Wielu mieszkańców zostanie pozbawionych dorobku życia – co dalej?

– pytali mieszkańcy.

Na spotkaniu przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz projektanci z firmy IDOM omówili założenia inwestycji, temat wywłaszczeń, odszkodowań.

Spotkania były trudne, wymagające. Co najbardziej cieszy udało nam się odpowiedzieć na większość z zadanych pytań. Niestety, na tym etapie całej inwestycji nie wszystkie informacje są znane cały czas pracujemy w ramach w ramach Studium Techniczno Ekonomiczno Środowiskowego. Przed nami wiele zadań m.in. analizę wielokryterialną czy analizę kosztów korzyści, które będą w stanie odpowiedzieć na pytania który wariant jest najkorzystniejszy

– mówi Piotr Studnicki z CPK

Odbywające się spotkania z mieszkańcami mają bardzo duże znaczenie. Chodzi o jak największą wiedzę na temat planowanej inwestycji.

Nie da się uniknąć emocji, gdy w grę wchodzi dorobek życia. Dla nas takie informacje, „z pierwszej ręki” są wyjątkowo istotne. Zbieramy wiedzę, której nie da się wyczytać z map

– dodaje Studnicki.

To było merytoryczne spotkanie. To najważniejsze, dlatego, że my jako gmina – mówię tu o samorządzie wójt, rada, ale i mieszkańcy przedstawiali swoje wątpliwości, zapytania, propozycje. Mamy nadzieję, że one zostaną wzięte w ostatecznym przygotowaniu trasy planowanej inwestycji

– mówi Andrzej Dwojnych wójt gminy Brudzeń Duży.

Dodajmy, gmina Brudzeń Duży powołała własny zespół, który zajmuje się tematem budowy kolei na terenie gminy. Przygotowano również ankietę, w której mieszkańcy mogli opowiedzieć się za wariantem, który ich zdaniem będzie najlepszy dla gminy. W ankiecie wzięło udział 2106 mieszkańców. 55,68% [1176 głosów] wybrało wariant wójta i radnych, 36,22% [765 głosów] zagłosowało przeciwko jakimkolwiek wariantom, zaś 8,09% [171 głosów] wybrało któryś z wariantów CPK.

Mieszkańcy bardzo się zaangażowali. Mieliśmy dwa tygodnie. Przedstawiliśmy wszystkie proponowane warianty, plus ten proponowany przez gminę. W naszej ankiecie wzięło udział ponad 2100 mieszkańców. Jestem zadowolony w tym sensie, stanowi to dla nas argument do dalszych merytorycznych rozmów z CPK. Rozumiem oczywiście emocje ludzi, ale staram się przede wszystkim używać merytorycznych argumentów

– dodaje wójt.

Jaka zatem jest propozycja gminy? Trasa kolejowa powinna być projektowana co najmniej na północ od północnej granicy Brudzeńskiego Parku Krajobrazowego. Tereny te są najsłabiej zurbanizowane i zaludnione – wynikają stąd mniejsze koszty społeczne i koszty związane z potencjalnymi wywłaszczeniami. Tereny te posiadają względnie najsłabiej rozwiniętą infrastrukturę drogową, wodociągową i kanalizacyjną, zaś szkolnej i sportowej nie ma tam wcale. Efektem czego będą mniejsze koszty dla CPK związane z konieczną przebudową istniejącej infrastruktury. Dodatkowym argumentem jest fakt, że tereny te są pozbawione obiektów wpisanych do rejestru zabytków. I w końcu tereny te posiadają równinny charakter, pozbawione są głębokich wąwozów, jarów, dolina Skrwy staje się tu coraz płytsza i węższa, skarpy są mniej strome. Tereny te są również planowane pod inwestycję także przy projektowaniu drogi ekspresowej S-10.

Wszystkie przygotowane przez gminę materiały – ankiety, analizy, propozycję trafią do CPK. – Będziemy przygotowani na merytoryczną rozmowę

– dodaje wójt Andrzej Dwojnych.

Coraz częściej pojawiają się informacje, że na budowę kolei dużych prędkości, CPK nie będzie w budżecie pieniędzy.

Kluczowa jest odpowiedź na pytanie czy w ogóle lotnisko, Centralny Port Lotniczy jest nam potrzebny? My jako Lewica mówimy NIE! Mamy opinie fachowców od lotnictwa, komunikacji, którzy mówią, że takie lotnisko w Polsce jest kompletnie niepotrzebne. Zatem, jeśli to jest niepotrzebne to dzisiaj możemy z odpowiedzialnością odpowiedzieć, że jeśli wygramy wybory jako opozycja, to dość mocno przyjrzymy się i sięgniemy po takie ekspertyzy, które udowodnią czy taka inwestycja Polsce jest faktycznie potrzebna

– zapewnia Arkadiusz Iwaniak poseł Lewicy.

W materiałach przygotowanych przez gminę Brudzeń Duży dotyczących budowy nowej kolei pojawiły się wypowiedzi różnych polityków.

Choć dziś wiemy, że kolej z lotniska w Modlinie nie została zbudowana, to z kontynuacją idei należy się nadal poważnie liczyć

-Adam Struzik (PSL) marszałek województwa mazowieckiego. [biznes.newseria.pl]

Płock od lat potrzebuje lepszego skomunikowania koleją. […] Prezydent A. Nowakowski […] podkreśla, że aby zminimalizować do zera ewentualne uciążliwości dla osób mieszkających w budynkach po sąsiedzku planowanej linii, chcemy, żeby CPK maksymalnie odsunął linię od istniejącej i powstającej zabudowy wielo -i jednorodzinnej

– Artur Zieliński wiceprezydent Płocka ds. rozwoju i inwestycji [wyborcza.pl]

Skoro władze reprezentujące różne partie na różnych szczeblach administracji opowiadają się za budową nowej kolei to wniosek nasuwa się oczywisty: bez względu na wyniki wyborów do Sejmu i Senatu jesienią 2023 r prace projektowe nad szybką koleją od strony Warszawy do Płocka i dalej mogą być z dużym prawdopodobieństwem kontynuowane

– czytamy w materiałach przygotowanych przez gminę Brudzeń Duży.

Dodajmy, po konsultacjach [zakończą się w grudniu] projekt będzie korygowany tak, by w jak największym stopniu uwzględnić kwestie społeczne na etapie końcowego przygotowania wariantów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *