czwartek, 25 kwietnia 2024
Gospodarka i społeczeństwo

Lekarzu sprawdź ważność certyfikatu ZUS do podpisywania e-ZLA

Kończy się termin ważności pierwszych wydanych certyfikatów ZUS służących do podpisywania e-ZLA. Dlatego warto, aby lekarze sprawdzili na swoim koncie na PUE ZUS, do kiedy certyfikat jest ważny.

Pierwsze certyfikaty ZUS zostały wydane w grudniu 2017 r. i po pięciu latach straciły już swą ważność, dlatego konieczne jest pobranie nowego certyfikatu. Lekarz, który podpisuje e-ZLA czy inne dokumenty certyfikatem ZUS może sprawdzić jego ważność na swoim profilu na PUE ZUS w zakładce Certyfikaty. W oknie głównym wyświetla się informacja o dacie ważności certyfikatu. Jeśli licencja wygasła, to pojawi się komunikat: „Nie masz ważnego certyfikatu. Możesz wystąpić o jego wydanie”.

Na 14 dni przed upływem ważności certyfikatu lekarz może spodziewać się SMS-a lub maila z ZUS-u o zbliżającym się terminie jego wygaśnięcia. ZUS wysyła informacje na podstawie danych kontaktowych podanych we wniosku o poprzedni certyfikat

– informuje Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim.

Certyfikat ZUS pozwala lekarzowi nie tylko podpisywać zwolnienia lekarskie e-ZLA, ale również kilka innych dokumentów np. wniosek o rehabilitację leczniczą w ramach prewencji rentowej ZUS czy wniosek w sprawie upoważnienia do wystawiania zaświadczeń lekarskich. Dlatego warto wiedzieć, co należy zrobić, aby mieć aktualny certyfikat.

Jak wystąpić o nowy certyfikat ZUS?

Wniosek o wydanie kolejnego certyfikatu, ważnego na 5 lat można złożyć już na 28 dni przed utratą ważności poprzedniego. Proces pobierania certyfikatu jest prosty. Wystarczy zalogować się na swój profil na PUE ZUS, przejść do zakładki Lekarz i otworzyć okno Certyfikat ZUS. Wyświetli się komunikat, że certyfikat jest nieważny lub że zbliża się termin wygaśnięcia certyfikatu. Wybieramy opcję [Tak, chcę dostać certyfikat]. Następnie wyświetli się okno z danymi, gdzie imię i nazwisko lekarza uzupełnią się automatycznie. W kolejnym kroku trzeba podać e-mail lub telefon, ustalić hasło, zaakceptować regulamin, kliknąć [Wyślij wniosek] i zatwierdzić otrzymany komunikat. Certyfikat zostanie wystawiony w ciągu kilku minut.

Po otrzymaniu informacji, że certyfikat jest gotowy w zakładce Certyfikaty ZUS można pobrać plik z certyfikatem i zapisać go na swoim komputerze lub w pamięci nośnika zewnętrznego np. pendrive. Co ważne plik z certyfikatem można pobrać tylko raz.

Jeżeli certyfikat wygaśnie, a nie zostanie pobrany nowy, to podpisywanie dokumentów certyfikatem ZUS będzie niemożliwe. Zwolnienia lekarskie mogą być również podpisywane przez lekarza za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego

– dodaje rzecznik.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *