Pięć nowoczesnych Solarisów w taborze KM Płock
Są supernowoczesne i kosztowały ponad 10 mln zł, ale prawie 6,3 mln pochodziło z UE – Komunikacja Miejska odbiera właśnie od miasta pięć nowych Solarisów. Kolejnym krokiem będzie zakup autobusów na wodór.
Komunikacja Miejska wzbogaciła się o pięć nowych autobusów marki Solaris. W czwartek powinny zakończyć się wszystkie formalności i najpóźniej w piątek pojazdy powinny wyjechać na płockie ulice.
Umowy na zakup pięciu nowych Solarisów miasto podpisało z ich producentem 5 lipca ubiegłego roku. Jedną umowę zawarto na dostarczenie trzech pojazdów zasilanych napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym), drugą – na dwa pojazdy z silnikami Diesla. Wszystkie spełniają najsurowsze normy spalania Euro-6. Przyjechały do Płocka na początku lipca.
Nowe pojazdy mają 12 metrów długości, są niskopodłogowe (co ma duże znaczenie dla osób mających trudności z poruszaniem się), są także klimatyzowane, wyposażone w siedzenia z tapicerką dedykowaną naszemu miastu, a także w system dynamicznej informacji pasażerskiej (zewnętrzne wyświetlacze są w kolorze białym – podobnie jak w przypadku autobusów kupionych w 2020 roku) oraz tablice wewnętrzne, informujące na bieżąco o trasie przejazdu, możliwych przesiadkach, czy objazdach.
Nowością jest to, że wyświetlacze z informacją dla pasażerów będą ją pokazywać taką samą czcionką jakiej użyto w Systemie Informacji Miejskiej. Standardowo autobusy wyposażone zostały w monitoring, system łączności z zajezdnią, biletomat, bramki liczące pasażerów (KM będzie teraz miała łączne 19 pojazdów z bramkami do liczenia) oraz monitory do wyświetlania informacji dodatkowych, np. reklam. W każdym autobusie są trzy podwójne ładowarki.
Wzrasta poziom bezpieczeństwa – do nowych pojazdów zamówiono automatyczny system gaszenia pożaru (do tej pory kupowane przez nas autobusy miały system alarmowania o pojawieniu się ognia). A także podświetlane na zewnątrz podesty wejść oraz system śledzenia martwego pola z prawej strony pojazdu. Alarmuje on o osobach i przeszkodach znajdujących się w promieniu skrętu autobusu, czy na przystanku. Składa się on z 6 czujników ultradźwiękowych umieszczonych z boku pojazdu i kamery, zainstalowanej nad pierwszymi drzwiami.
Osoby z niepełnosprawnością oraz osoby z wózkiem dla dzieci mają w autobusach wydzielone i oznakowane miejsce. Pojazdy wyposażone są – podobnie jak wszystkie autobusy kupowane w ostatnich latach – przyciski w języku braille’a. Oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne jest oszczędne, ledowe. Solaris udzielił bardzo długiej, bo 84 miesięcznej gwarancji – czyli na siedem lat.
Nowe pojazdy zastąpią 5 MAN-ów. Trzy już zostały złomowane (były kupowane jako używane, np. jeden z nich był wyprodukowany w 2003 roku, Płock odkupiło go w 2008 od Oslo), dwa czekają jeszcze na złomowanie. Jeden z nich został wyprodukowany w 1998, drugi – w 1999 roku. Prawdopodobnie również w piątek pojadą na złom.
Komunikacja Miejska w liczbach (po przejęciu nowych pojazdów):
– liczba autobusów – 107;
– średni wiek pojazdów – niecałe 9,5 roku;
– klimatyzacja będzie w 75 autobusach (w 2010 była w dwóch);
– 100 procent pojazdów jest z monitoringiem;
– ponad 94 proc. floty ma niską podłogę.
Za nowe pojazdy zapłacimy:
– za hybrydowe 7.077.420 zł brutto (2.359.140 zł za jeden)
– za pojazdy z napędem Diesla 3.143.880 zł (1.571.940 zł brutto za jeden).
Dodajmy, że autobusy zostały zakupione w ramach projektu „Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej na terenie Miasta Płocka – etap II” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.
Całkowity koszt projektu wynosi 73 185 242,54 zł. Dofinansowanie sięgnie 39 618 933,67 zł (w tym środki z UE 37 054 507,53 zł, budżet państwa – 2 564 426,14 zł).