sobota, 18 maja 2024
Gospodarka i społeczeństwo

Jakie mamy prawa kupując towar po obniżonej cenie?

Przed nami okres zakupowego szaleństwa: Black Friday, Blackweek, Cyber Monday. Listopad to miesiąc promocji, rabatów, okazji ale też możliwości do nadużyć. Zdarza się nam słyszeć, że jeśli kupujemy towar w promocji nie podlega on zwrotowi ani reklamacji. Często też na naszym paragonie pojawia się pieczątka „Nie podlega zwrotowi”. Jakie prawa nam przysługują?

Podczas wyprzedaży mamy takie same prawa, jak w czasie normalnej sprzedaży

Jeżeli nabywamy towary bądź usługi w ofercie promocyjnej lub podczas wyprzedaży przysługują nam te same prawa, które przysługują nam w czasie normalnej sprzedaży nieobjętej żadną promocją. Mamy prawo do reklamacji – zarówno z tytułu gwarancji jak i rękojmi.

Nie podlega zwrotowi?

Możliwość zwrotu towaru pełnowartościowego w sklepie stacjonarnym to wyłącznie dobra wola sprzedawcy, a wielokrotnie chwyt marketingowy, skłaniający nas do zakupu. Sprzedawca nie ma obowiązku w sklepie stacjonarnym przyjąć od nas towaru. Co więcej, sprzedawca ma prawo wprowadzić swoje obostrzenia np. ograniczyć kupującego 30 – dniowym terminem bądź zwrotem pieniędzy wyłącznie na kartę podarunkową.

Kupując towar przez Internet, przysługuje nam 14-dniowy termin na odstąpienie od umowy i zwrot towaru.

Bądź czujny przy kasie!

Pamiętaj, że w sklepach stacjonarnych obowiązuje zasada, że cena na metce bądź etykiecie cenowej musi być taka sama jak na paragonie. Jeśli przy kasie bądź po sprawdzeniu paragonu okaże się, że produkt był droższy, mamy prawo dokonać zakupu w cenie z metki lub otrzymać zwrot różnicy.

Cena cenie nierówna

Jeśli sprzedawca działa dwukanałowo, prowadząc sklep stacjonarny i internetowy ma prawo ustalać w nich ceny w różnej wysokości za ten sam produkt. Oferty w tych sklepach nie muszą być takie same i bardzo często nie są. Jeśli kupujemy w sieci – obowiązuje nas cena ze strony internetowej, jeśli kupujemy w sklepie stacjonarnym – cena na metce lub etykiecie.

Pamiętaj o swoich prawach i nie daj się oszukać!

Udanych zakupów życzy
Magdalena Grzelak
Adwokat, mediator sadowy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *