Kultura

Trzy odsłony sztuki

W piątek 2 lutego o godzinie 18.00, Płocka Galeria Sztuki zaprasza na wernisaż wystawy „Antoni, Janusz, Bartosz Bisaga. Trzy odsłony sztuki”, będącej rodzajem artystycznego spotkania twórców trzech pokoleń – dziadka, ojca i syna, którzy choć są ze sobą spokrewnieni, prezentują różne wizje artystyczne. W sumie na wystawie będzie można zobaczyć blisko 90 dzieł, w tym w przeważającej części rzeźby Antoniego i Janusza Bisagów. Obaj artyści, mimo odmiennych temperamentów twórczych i zróżnicowanego czasu aktywności twórczej oraz zmieniających się realiów politycznych, społecznych i życiowych, wzajemnie się uzupełniają i prowadzą artystyczny dialog. Pracują w glinie, szkliwią, wypalają, tworząc prace o tematyce sakralnej i świeckiej, rzeźby przedstawiające i abstrakcyjne. Obok ich rzeźb na ekspozycję złożą się także fotografie i grafika komputerowa najmłodszego z rodziny Bisagów – Bartosza.

Wystawa Antoniego, Janusza i Bartosza Bisagów z jednej strony przybliża historię rodzinnej twórczości trzech pokoleń artystów, których nazwisko jest doskonale znane we Włocławku. Jednocześnie jest też kolejnym, trzecim już spotkaniem w Płockiej Galerii Sztuki z niezwykłymi pracami blisko 84-letniego Antoniego Bisagi, przed laty studenta profesora Xawerego Dunikowskiego na Wydziale Rzeźby Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Wcześniej jednak, jako uczeń Państwowego Liceum Technik Plastycznych w Nowym Wiśniczu, przyjechał w latach 50. XX wieku na praktyki do fabryki fajansu we Włocławku, by później tu wrócić z dyplomem z Pracowni Projektowania Przestrzennego i Ceramicznej Rzeźby Architektonicznej i związać się z miastem na stałe życiowo i zawodowo. Artysta, znany z różnorodności podejmowanych tematów, wszechstronny twórca rzeźbiarskich form przestrzennych, rzeźb ceramicznych i rysunków, medalier i projektant wnętrz. W latach 1966-1979 pracował w Zakładach Ceramiki Stołowej we Włocławku jako projektant Ośrodka Wzorującego. Nic więc dziwnego, że podczas rzeźbienia zwraca uwagę na szczegóły, nadając swoim pracom często symboliczne znaczenia. To artysta z ogromną wrażliwością na naturę , który w swojej sztuce porusza ważne społecznie tematy, ukazuje nurtujące go problemy, wypala w glinie „ciemne strony życia”. Twarze, popiersia, dziwnie postrzępione lub konwulsyjnie ekspresyjne postacie mężczyzn czy kobiet, rozmieszczone na rzeźbach w kształcie drzew, gałęzi, są symbolicznym dramatem ludzkiej egzystencji. W jednym z wywiadów nie ukrywał też , że był „przez lata zafascynowany wprowadzaniem światła do ceramiki” i przy jej barwieniu operując światłem i kolorem. Przez dekady urodzony w Makowie Podhalańskim artysta wykreował swój indywidualny styl, inspirowany sztuką ludową. Pokazane na wystawie dzieła pozwalają kolejnym pokoleniom obiorców sztuki poznać szerokie możliwości twórcze Antoniego Bisagi – legendy swojego pokolenia i środowiska, oddziałując na nich poprzez kształty, światło, bogatą ornamentykę i kolor.

Obok różnorodnych w formie i wymowie rzeźb Antoniego Bisagi oraz jego rysunków na ekspozycji znalazły się prace jego syna Janusza, który prowadzi pracownię rzeźbiarską w powstałym we Włocławku Interaktywnym Centrum Skarbiec fajansu i prowadzi pracownię ceramiki unikatowej. Od 2016 roku należy do Związku Polskich Artystów Plastyków. Spod rąk Janusza Bisagi wychodzą kompozycje ceramiczne, mozaiki, rzeźby o tematyce sakralnej i świeckiej, a także statuetki okolicznościowe. W Płockiej Galerii Sztuki pokaże między innymi „potwarze”, czyli nierzeczywiste, wyimaginowane oblicza.

Najmłodsze pokolenie Bisagów reprezentuje na wystawie Bartosz – fotograf i architekt. Absolwent m.in. Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu miał styczność z artystami tworzącymi dzieła z pogranicza różnych dziedzin, począwszy od rzeźby przez malarstwo, a skończywszy na animacji. Nie kontynuuje rzeźbiarskiej tradycji dziadka i ojca, lecz prowadzi własne studio fotograficzne. Poza fotografią zajmuje się projektowaniem architektonicznym, przedmiotów użytkowych oraz projektowaniem graficznym. Jest bacznym obserwatorem świata, jak również ludzkich postaw i zachowań.

Różnorodność wystawy „Antoni, Janusz, Bartosz Bisaga. Trzy odsłony sztuki” stwarza doskonałą okazję do poszukiwania związków artystycznych, wspólnych motywów i podejmowanych w twórczości zagadnień, łączących trzy pokolenia Bisagów. Ekspozycja, której kuratorem jest Jerzy Jabczyński, będzie prezentowana w Płockiej Galerii Sztuki do 3 marca 2024 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *