Koniec prac w katedrze
Zakończyły się prace konserwatorskie i restauratorskie przy polichromii prezbiterium Bazyliki Katedralnej pw. Wniebowzięcia NMP w Płocku.
Wykonana w latach 1904-1920 polichromia stanowiąca przykład jednej z najcenniejszych realizacji w dziedzinie malarstwa monumentalnego – powstałych na ziemiach polskich w pierwszej połowie XX wieku – została poddana kompleksowej konserwacji. Początkowo opracowanie polichromii zlecono Józefowi Mehofferowi, jednakże w wyniku zaistniałego konfliktu zdecydowano się na zmianę wykonawcy. Ostatecznie wystrój malarski prezbiterium zrealizował Władysław Drapiewski zaliczany do grona najwybitniejszych twórców ściennego malarstwa monumentalnego w Polsce, który w swej twórczości czerpał z założeń artystycznych grupy Nazareńczyków, a przy tym propagował także rodzimą sztukę ludową oraz twórczość Młodej Polski.
Malowidła z prezbiterium katedry, uznawane za dzieło wybitne zarówno pod wzgledem ikonograficznym, jak również warsztatowym, były efektem bliskiej współpracy inwestora, teologów liturgistów (abp Antoni J. Nowowiejski), architekta (Stefan Szyller) i wykonawców polichromii (Władysław Drapiewski z braćmi).
Polichromia z prezbiterium poświęcona została kultowi Matki Bożej. W partii sklepienia przedstawiono symbole Maryi z litanii loretańskiej, w dolnej części procesję polskich świętych i biskupów. Na ścianach umieszczono historyczne sceny z życia Maryi, a całość przedstawień figuralnych połączona została bogatą ornamentyką roślinną.
Konserwacja dofinansowana została z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.