Straciła blisko 31 tysięcy złotych. Policja ostrzega przed oszustami
To już kolejna ofiara zuchwałego oszustwa. Kilka dni temu 80-letnia mieszkanka Płocka odebrała telefon od pracownika banku, który poinformował ją, że pieniądze na jej koncie bankowym są zagrożone i musi przelać je na inne konto, przygotowane przez bank. Kobieta nie czekając chwili, wykonała dwa przelewy na łączną kwotę około 31 tysięcy złotych. Jak się jednak okazało, pieniądze nie były wcale zagrożone, aż do momentu telefonu od rzekomego pracownika banku, który oczywiście okazał się oszustem, a pieniądze po przelewie przepadły.
Nie jest to jednorazowa sytuacja, tego typu sposoby kradzieży środków są bardzo popularne, czasem oszust podaje się za policjanta, czasem za bliską osobę, a czasem właśnie za pracownika banku. Policja apeluje, aby mieć się na baczności i nie podejmować pochopnych decyzji, zwłaszcza kiedy nasz rozmówca nas ponagla. O czym warto pamiętać w takiej sytuacji?
– Nie udostępniaj przez telefon żadnych swoich danych personalnych, loginów, haseł, kodów ani numerów kart płatniczych.
– Jeśli coś wzbudzi twoje podejrzenia, rozłącz się i zadzwoń na infolinię swojego banku lub do kogoś bliskiego, komu ufasz i kto mógłby pomóc. Ewentualny oszust na pewno będzie ci odradzał rozłączanie się, jednak warto to zrobić, zanim dokona się jakichkolwiek dalszych kroków. Infolinia banku może w prosty sposób sprawdzić, czy faktycznie ktoś z ich pracowników do Ciebie telefonował i czy istnieje jakiekolwiek zagrożenie.
– Pracownicy banku nigdy nie będą prosić o przelanie środków na inne konto, w celu ich zabezpieczenia, w rzeczywistości taka procedura bezpieczeństwa nie istnieje.
– W przypadku podejrzenia oszustwa skontaktuj się z Policją, dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
Bądź czujny i uświadamiaj innych o oszustach i ich metodach.