Gospodarka i społeczeństwo

Zakaz telefonów w szkołach – czy to dobre rozwiązanie?

Według Fundacji GrowSPACE, aż 89,42% szkół w Polsce reguluje korzystanie z telefonów komórkowych w swoich statutach. Najwięcej zakazów wprowadzono w województwach lubuskim (80%) i świętokrzyskim (71,43%), natomiast najmniej restrykcyjne jest zachodniopomorskie (37,50%). Tylko 15,08% placówek korzysta z depozytu na telefony, a najwięcej z nich znajduje się w województwie lubuskim (40%).

Aż 92,86% szkół prowadziło w ostatnim roku zajęcia z edukacji cyfrowej. W połowie województw wskaźnik ten wynosił 100%, natomiast najmniej zajęć odbyło się na Mazowszu (76,47%).

Fundacja GrowSPACE zwraca uwagę, że najczęściej wykorzystywane są gotowe materiały organizacji pozarządowych, a lekcje prowadzą również funkcjonariusze Policji i Straży Miejskiej. Główne tematy to uzależnienie od telefonów, fake newsy, oszustwa internetowe oraz bezpieczne korzystanie z mediów społecznościowych. Niektóre szkoły organizują także wyjścia na spektakle poruszające kwestie zagrożeń cyfrowych.

Czy zakazy działają?

Badania Uniwersytetu Birmingham opublikowane w “The Lancet Regional Health Europe” pokazują, że same zakazy korzystania z telefonów w szkole nie poprawiają dobrostanu psychicznego uczniów. Zdaniem naukowców, skuteczniejsze byłoby ograniczenie używania telefonów nie tylko w szkole, ale i poza nią.

“Negatywne skutki nadmiernego korzystania z mediów społecznościowych wymagają kompleksowego podejścia. Konieczne jest uwzględnienie ich wpływu na sen, aktywność fizyczną, naukę oraz zachowanie w klasie” – podkreślają badacze.

Potrzeba lepszych rozwiązań

Fundacja GrowSPACE podkreśla, że zakazy to za mało. “Media społecznościowe są projektowane tak, by wciągać i uzależniać. Od 20 lat brakuje w Polsce skutecznych regulacji dotyczących bezpieczeństwa cyfrowego. Nadal debatujemy nad zakazami zamiast tworzyć narzędzia do ochrony młodzieży przed cyberzagrożeniami” – zauważa Dominik Kuc z Fundacji GrowSPACE.

Jan Pieniążek, ekspert ds. prawnych, dodaje: “Nie mamy skutecznych przepisów chroniących przed mową nienawiści, dezinformacją i cyberprzemocą. Szkoły mogą liczyć głównie na wsparcie organizacji pozarządowych, ale to za mało”.

Podsumowując, sama walka z telefonami w szkołach nie wystarczy. Potrzebne są systemowe rozwiązania, które obejmą edukację cyfrową, regulacje prawne oraz świadome podejście rodziców i nauczycieli do technologii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *