Kultura

XXXI Festiwal Muzyki Jednogłosowej

Przed nami XXXI Festiwal Muzyki Jednogłosowej w Płocku w doskonale akustycznych wnętrzach Bazyliki Katedralnej, w których zaśpiewają i zagrają wyjątkowi artyści.

Wydarzenie otworzy Joel Frederiksen i jego zespół Ensemble Phoenix Munich, który najpierw przysłał mi propozycje zaśpiewania pieśni najsłynniejszego niemieckiego barda średniowiecznego Walthera von der Vogelweide. Płyta z tym programem zdobyła ogromne uznanie krytyków na całym świecie. Zaśpiewa również kilka piosenek Leonarda Cohena.

Corina Marti i Michał Gondko z La Morry, zespołu, który wystąpi w sobotę, zaproponowali intrygujący i “pojemny” program, zatytułowany „O, ślepy świecie! Późnośredniowieczne pieśni o miłości, polityce i zbawieniu.” Ich koncert będzie swoistym muzycznym opisaniem późnośredniowiecznej “gry o tron”, gdzie erotyczne namiętności łączą się z dworskimi intrygami i aferami spiskowymi. Dla równowagi artyści zaprezentują również pieśni kompozytorów, dla których modlitwa o zbawienie duszy była czymś znacznie ważniejszym niż miłość i polityka.

Festiwal Muzyki Jednogłosowej to wymarzone miejsce dla prezentacji sztuki wykonawczej Agnieszki Budzińskiej-Bennett – jednej z najwybitniejszych na świecie specjalistki od muzyki średniowiecza, a jednocześnie wspaniałej śpiewaczki, harfistki i muzykolożki. Agnieszka – która jak się okazało, występowała na jednej z pierwszych odsłon FMJ – zaproponowała występ w duecie z Hanną Järveläinen. Obie artystki nie tylko współtworzą wspaniały Ensemble Peregrina, ale i jak mało kto potrafią poruszyć emocje ukryte w prostych – “na pierwszy rzut ucha” – średniowiecznych lamentacjach. Te “kołysanki dla duszy” – jak nazwał je Cezary Zych – są w ascetycznym wykonaniu obu artystek uspokojeniem w samotności cierpieniu, które odradza “siłę do poszukiwania zagubionej nadziei”. Dlatego ten koncert zamknie nasz festiwal, który dla wielu jego miłośników jest rodzajem muzycznych rekolekcji, rozgrywających się pod koniec Wielkiego Postu.

Program festiwalu:

4 kwietnia (piątek) – Joel Frederiksen i Ensemble Phoenix Munich: “800 lat pieśni od Walthera von der Vogelweide do Leonarda Cohena”
5 kwietnia (sobota) – La Morra: “O, ślepy świecie! Późnośredniowieczne pieśni o miłości, polityce i zbawieniu”
6 kwietnia (niedziela) – Agnieszka Budzińska-Bennett i Hanna Järveläinen: “Średniowieczne lamentacje”

Wszystkie koncerty rozpoczynają się o godz. 19:00. Wstęp jest wolny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *