Wyprzedaże, promocje – na co uważać, by nie stracić?
Najbliższe tygodnie to zazwyczaj czas wzmożonych odwiedzin w sklepach. Będziemy szukać wyprzedaży, czy promocji. Odpowiadając na oczekiwania klientów, sklepy prześcigają się w posezonowych wyprzedażach. Większość z nas zapewne zdecyduje się na zakupy przez internet i skorzysta z przygotowanych wyprzedaży, czy promocji w sieci.
Korzystając z wyprzedaży, czy promocji w sieci należy zwrócić uwagę na:
– najniższą cenę z ostatnich 30 dni, którą sprzedawca musi podać do wiadomości klienta, a klient powinien sprawdzić, czy oferowana cena jest rzeczywiście ceną wyprzedażową.
Należy uważać na marketingowe sztuczki podawane przez sprzedawcę:
– wyprzedaż do -90%,
– likwidacja sklepu/magazynu,
– 20(…) osób ogląda ten produkt
– 10(…) osób kupiło ten produkt,
– 40(…) minut zostało do końca promocji.
Czy konsument wie od kogo kupuje – dropshipping
Jeżeli w regulaminie znajdziesz informacje o tym, że sklep nie sprzedaje bezpośrednio produktów, lecz jedynie pośredniczy w ich zakupie, oznacza to, że masz do czynienia z dropshippingiem – tłumaczy Izabela Prądzyńska Miejski Rzecznik Konsumentów
Dropshipping to legalny model biznesowy, ale może wiązać się z utrudnieniami dla konsumentów, takimi jak:
– długi czas dostawy – produkty często są wysyłane bezpośrednio z Chin, co oznacza, że mogą dotrzeć dopiero po kilku tygodniach.
– utrudnianie przyjęcia zwrotu – niektóre sklepy dropshippingowe nie chcą przyjmować zwrotów i kierują klientów do sprzedawcy.
– utrudniony kontakt – w razie wystąpienia problemów kontakt z podmiotami może być ograniczony.
– niska jakość produktów – zdarza się, że fotografie w sklepie internetowym nie odzwierciedlają rzeczywistego wyglądu produktów.
Na co szczególnie uważać podczas zakupów i wyprzedaży?
– pamiętać, aby wybierać jako sprzedawców podmioty prowadzące działalność gospodarczą (nie osoby prywatne) bo wtedy prawa konsumentów są lepiej chronione, np. przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość i poza lokalem, – porównać cenę w wiarygodnych porównywarkach i wybrać sklep, który oferuje najlepsze okazje. Niektóre porównywarki oferują też sprawdzenie historii cen, dzięki którym można ocenić, czy promocja jest faktycznie korzystna.
– zwrócić uwagę na cechy charakterystyczne produktu, bo w dzień masowych wyprzedaży łatwo nabrać się na przykład na produkty łudząco podobne do znanej marki lub podrobione.
– sprawdzić wiarygodność sprzedawcy – dane rejestracyjne, adres, dane do kontaktu. Sprzedawca ma obowiązek je udostępnić. Wątpliwości wśród kupujących powinny wzbudzić literówki, błędy gramatyczne czy nieestetyczny wygląd strony. Nie kupować, jeżeli na stronie nie ma takich danych. Taki sklep może należeć do oszusta, który nie wysyła opłaconych zamówień albo nielegalnie oferuje produkty np. gry lub oprogramowanie.
– sprawdzić, czy przedsiębiorca działa z Polski lub innego kraju UE – prawa konsumenckie są wówczas dużo mocniej chronione.
– sprawdzić w regulaminie sklepu informacje o okresie zwrotu, oferowany przez sprzedającego – ustawowo termin ten wynosi 14 dni (przy zakupach na odległość lub poza lokalem), jednak sklepy mogą zaoferować dłuższy czas, np. 30 lub 100 dni.
– można zapłacić kartą płatniczą. Ułatwi to odzyskanie pieniędzy, w przypadku problemów ze sprzedawcą i ułatwi możliwość skorzystania z procedury chargeback. Wtedy można złożyć reklamację w banku, który wydał kartę.
– w przypadku przelewu lub płatności natychmiastowej, trzeba dokładnie sprawdzić czy kupującego nie przeniesiono na fikcyjną stronę platformy płatności lub naszego banku.
– szczególnie uważać należy przy zakupie dóbr cyfrowych np. programów komputerowych czy gier – mają one często ograniczoną i warunkową możliwość zwrotu. Trzeba zachować czujność w kwestii płatności za tego typu usługi – często zakup ma charakter quasi abonamentu. Pierwsza płatność jest niska, natomiast za rok czy dwa lata następuje pobranie kolejnych środków.
Na towary kupione na wyprzedaży przysługuje konsumentowi reklamacja i prawo zwrotu w terminie 14 dni przy zakupach na odległość lub poza lokalem.
Prawo do reklamacji przysługuje konsumentowi zawsze niezależnie, czy zrobił zakupy stacjonarnie, czy on-line. Jeżeli produkt w ciągu dwóch lat od daty dostarczenia towaru okazał się wadliwy – należy złożyć pisemną reklamację do sprzedawcy. W pierwszej kolejności można żądać naprawy lub wymiany towaru, a następnie obniżenia ceny, a jeśli wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Dane sprzedawcy znajdują się m.in. na paragonie fiskalnym, który kupujący powinien – co do zasady – otrzymać wraz z towarem. Reklamacja z tytułu niezgodności towaru z umową jest ustawowo uregulowanym sposobem dochodzenia roszczeń. Przedsiębiorca nie może w żaden sposób odmówić przyjęcia reklamacji w ustawowym terminie – przypomina Prądzyńska
Prawo do zwrotu. Należy pamiętać, że podczas zakupów stacjonarnych, np. w galeriach handlowych nie przysługuje nam prawo zwrotu, czy wymiany towaru, gdy towar nie ma wady ale konsument jest niezadowolony z zakupu. Możliwość taką daje nam jedynie praktyka handlowa i regulamin sklepu określony przez każdy sklep indywidualnie. Dlatego warto pytać sprzedawcę przed zakupem – czy mam prawo zwrotu/wymiany i w jakim terminie?
Produkt kupiony przez internet można zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Trzeba tylko wypełnić i odesłać oświadczenie/formularz o odstąpieniu od umowy. Jeżeli sprzedawca nie poinformował konsumenta o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić kupującemu wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostawy (najtańszego sposobu, jaki oferuje).
Uwaga: nie wszystkie produkty kupione przez internet można oddać korzystając z prawa do odstąpienia od umowy. Ograniczenia dotyczą np.:
– artykułów o krótkim terminie przydatności do użycia, np. owoców, serów
– rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, np. biżuterii z grawerem, mebli z wybranym wzorem lub tapicerką,
– płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie zostało naruszone po dostarczeniu,
– biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.
W przypadku pytań, wątpliwości lub problemów w zakresie przepisów konsumenckich poradę można uzyskać, kontaktując się z Biurem Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Urzędzie Miasta Płocka, telefon 24 367-15-81.