30 000 złotych – TO NIE WYGRANA, a kwota jaką stracili mieszkańcy regionu płockiego
Tylko w ciągu dwóch dni mieszkańcy miasta i powiatu płockiego stracili łącznie ponad 30 tys. złotych padając ofiarą oszustów. Wśród najczęstszych metod działania sprawców jest podszywanie się pod osoby bliskie i prośba o szybką pomoc finansową. Płoccy policjanci apelują o czujność.
W poniedziałek (18.08) płoccy policjanci przyjęli zgłoszenia, od kilku mieszkańców miasta i powiatu, dotyczące oszustw. Wśród najczęstszych metod działania przestępców były prośby o podanie kodów płatności mobilnych. Oszuści przejmują konta w mediach społecznościowych i podszywają się pod znajomych lub członków rodziny. Wykorzystują zaufanie i bardzo często presję czasu – proszą o szybkie opłacenie zamówienia. Jako powód często podają problemy z aplikacją bankową lub chwilowy brak środków na opłacenie zamówienia. Zawsze jednak zapewniają, że pieniądze szybko zostaną zwrócone. W ten właśnie sposób w ciągu ostatnich dni mieszkańcy regionu płockiego stracili kilka tysięcy złotych – mówi podkom. Monika jakubowska z KMP w Płocku
Kolejną ofiarą oszustów padła 75-latka, która wierząc, że pomaga córce straciła ponad 20 tys. zł. Do kobiety zadzwonił mężczyzna podający się za prokuratora. Rozmówca poinformował, że córka seniorki została zatrzymana ponieważ spowodowała wypadek, w którym zginęła kobieta w ciąży. Zgodnie z instrukcją mężczyzny płocczanka przekazała kaucję rzekomemu policjantowi, którego przysłał rozmówca.
Blisko 2 tys. złotych straciła również mieszkanka powiatu płockiego. 28-latka odebrała telefon od mężczyzny, który przedstawił się jako pracownik banku. Rozmówca nakłonił kobietę do zainstalowania aplikacji, która następnie umożliwiła mu dostęp do jej telefonu. Wykorzystując to oszust dokonał płatności środkami swojej ofiary – dodaje
Jeśli otrzymaliście prośbę o pomoc finansową:
- zawsze weryfikujcie nadawcę wiadomości – zanim podacie kod do szybkich płatności lub zatwierdzicie transakcję, zadzwońcie do osoby, która rzekomo prosi o pomoc. Upewnijcie się, że to naprawdę ona.
- zadajcie pytanie na które tylko wasz znajomy będzie znał odpowiedź, np. o jakiś ważny szczegół dotyczący waszej znajomości lub waszych rodzin.
- zwracajcie uwagę na styl pisanych do was wiadomości – oszust może pisać w inny sposób niż wasz znajomy, np. robi błędy ortograficzne lub używa sformułowań, których na co dzień nie stosuje.
- nigdy nie działajcie pod presją czasu, ponieważ oszustom o to chodzi – często wymuszają pośpiech i nieprzemyślane decyzje.
- jeśli znajdujesz kilka minut na korespondencję z oszustem, tym bardziej znajdź kilkadziesiąt sekund, aby zadzwonić do znajomego. Zrób to nawet w sytuacji, gdy osoba z komunikatora pisze, że nie może odebrać.
- dbaj o własne bezpieczeństwo i swojego konta. Chroń hasła i dostępu do konta bankowego, poczty elektronicznej i mediów społecznościowych. Ustaw silne hasło, które będzie składało się z dużych i małych liter, liczb i znaków specjalnych. Nie ustawiaj takiego samego hasła do poczty, mediów społecznościowych i komunikatorów.
- włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Logowanie będzie trwało chwilę dłużej, bo oprócz hasła musisz potwierdzić logowanie np. kodem przesłanym SMS.