ZUS przypomina: zasiłek chorobowy nie jest wypłacany z urzędu. Potrzebny jest wniosek
Wystawione elektroniczne zwolnienie lekarskie automatycznie trafia do ZUS, na profil PUE ZUS pracodawcy i ubezpieczonego. Aby otrzymać zasiłek chorobowy, trzeba złożyć wniosek o jego wypłatę. Osoby prowadzące działalność gospodarczą, osoby z nimi współpracujące, duchowni, a także osoby po ustaniu zatrudnienia wniosek o chorobowe składają bezpośrednio do ZUS. W przypadku pracowników, którym zasiłek chorobowy wypłaca ZUS, a nie płatnik składek, dokumenty do wypłaty zasiłku składa pracodawca lub zleceniodawca.
Wniosek o zasiłek chorobowy można złożyć osobiście w placówce ZUS, wysłać go pocztą lub przesłać elektronicznie przez PUE ZUS
– informuje Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS województwa mazowieckiego.
Osoba prowadząca działalność gospodarczą, która zgłasza do ubezpieczenia chorobowego nie więcej niż 20 ubezpieczonych, powinna w ciągu 7 dni od otrzymania e-ZLA przekazać do ZUS odpowiednie zaświadczenie, aby ZUS mógł wypłacić zasiłek chorobowy.
Jeżeli sprawa dotyczy pracownika jest to druk Z-3, a w przypadku ubezpieczonych innych niż pracownik, np. zleceniobiorców – druk Z-3a. W przypadku kolejnego e-ZLA za okres nieprzerwanej niezdolności do pracy, pracodawca wypełnia zaświadczenie ZAS-12 lub Z-3 ale w ograniczonym zakresie.
Jeśli natomiast niezdolność do pracy z powodu choroby przypada po ustaniu zatrudnienia to konieczne jest jeszcze złożenie wniosku na druku ZAS-53. W przypadku otrzymania pierwszego e-ZLA, które obejmuje okres po ustaniu tytułu ubezpieczenia, należy do wniosku dołączyć oświadczenie na druku Z-10.
Z kolei osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, osoby z nimi współpracujące oraz osoby duchowne wnioski o zasiłek składają bezpośrednio do ZUS na druku Z-3b lub ZAS-53.
Wniosek o zasiłek należy złożyć jak najszybciej. Roszczenie o zasiłek chorobowy przedawnia się o 6 miesiącach od ostatniego dnia okresu, za który zasiłek przysługuje
– dodaje rzecznik.