Sylwestrowe Last Minute?

31 grudnia to ostatni dzień starego roku, warto zadbać o to, by spędzić go z rodziną i znajomymi tam gdzie planowaliśmy. Uważajmy zatem na nieuczciwych zainteresowanych lub sylwestrowe oferty Last Minute, które mogą pojawić się w portalach społecznościowych czy sprzedażowych.

Możliwych jest kilka wariantów oszustwa: 

  • oferowana do wynajmu nieruchomość nie istnieje; 
  • podszycie się pod właściciela nieruchomości i oszukańczy wynajem miejsc na internetowych portalach sprzedażowych;
  • przygotowanie strony łudząco podobnej do strony funkcjonującego hotelu, pensjonatu lub innego obiektu;
  • wyłudzenie danych/środków od właściciela wynajmowanego obiektu  z wykorzystaniem portali społecznościowych lub sprzedażowych (np. wpłata zaliczki poprzez uznanie karty kredytowej);

Ostrzegamy, by ze zwiększoną uwagą weryfikować oferty wynajmu domków, apartamentów,  pensjonatów, ale także potencjalnych zainteresowanych wynajmem, którzy mogą być oszustami.

Jak co roku w tym czasie mogą pojawiać się ogłoszenia, które nęcą swoją wyjątkową ofertą cenową, doskonałą lokalizacją, kuszącymi zdjęciami wnętrz czy najatrakcyjniejszymi widokami. Początkowo kontakt z wynajmującym może przebiegać poprawnie jednak już po wpłaceniu zaliczki mogą pojawić się problemy z komunikacją.  To powinno być dodatkowym sygnałem, aby ponowie zweryfikować ofertę i nie narazić się na dodatkowe koszty związane z podróżą. 

Możliwy jest też scenariusz, w którym oszust odwróci sytuację i oszuka wynajmującego (właściciela obiektu) na przykład za pośrednictwem portali sprzedażowych. Kontaktując się w sprawie wynajmu poza oficjalnym kanałem np. poprzez komunikator WhatsApp będzie chciał uregulować zaliczkę. W tym celu udostępni wynajmującemu link, z wykorzystaniem którego wyłudzi od wynajmującego dane do logowania się do bankowości lub dane kart płatniczych, co ostatecznie może skutkować wyczyszczeniem konta pokrzywdzonego. 

Na co szczególnie zwrócić uwagę:

  • atrakcyjność ogłoszenia versus jego cena;
  • lokalizacja miejsca za pomocą kamer i programów umożliwiających podgląd okolicy;
  • zapoznanie się z opiniami innych zainteresowanych szczególnie z tymi negatywnymi;  
  • korzystanie tylko z oficjalnych kanałów komunikacji na portalach sprzedażowych;
  • nigdy nie podawaj danych poufnych takich jak hasło, kody pin, kody autoryzacyjne, numer karty płatniczej potencjalnym gościom zainteresowanym wynajęciem obiektu. 

źródło: Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *