sobota, 20 kwietnia 2024
Gospodarka i społeczeństwo

Nawet 300 tys. zł na wymianę źródeł ciepła

Samorząd Mazowsza uruchamia kolejny program służący walce ze smogiem. Sejmik przekazał 5 mln zł na dofinansowanie gminnych i miejskich programów wymiany urządzeń grzewczych czy zwiększania efektywności energetycznej. Nabór w ramach programu „Mazowsze dla czystego ciepła 2023” trwa do 28 lutego br.

Celem programu jest wsparcie gmin w walce z ubóstwem energetycznym. Wymiana źródeł ogrzewania na bardziej ekologiczne jest kluczowa w walce o lepsze powietrze. Nowy program wsparcia ma bezpośrednio przełożyć się na sprawniejszą wymianę kopciuchów i większą efektywność energetyczną.

Pieniądze nie tylko na wymianę pieców

W puli jest 5 mln zł. Dotacja może wynieść do 80 proc. kosztów kwalifikowalnych i maksymalnie 300 tys. zł. Do złożenia wniosku uprawnione są gminy z terenu województwa mazowieckiego, które realizują lub w 2023 r. uruchomią program udzielania mieszkańcom dodatku na zakup nośników energii lub dotacji do wymiany źródeł ciepła czy termomodernizacji budynków mieszkalnych. Pieniądze będzie można przeznaczyć także na wkład własny do innych programów i instrumentów finansowych, np. rządowego programu „Czyste powietrze”.

Mieszkańcy otrzymają pomoc od gmin

Przekazane gminom środki będzie można przeznaczyć na wymianę węglowych źródeł ciepła, ale także na rekompensaty zwiększonych kosztów eksploatacji źródeł niskoemisyjnych po ich instalacji. Chodzi nie tylko o wymianę pieców, ale także instalację pomp ciepła, paneli fotowoltaicznych czy przeprowadzenie termomodernizacji. Po stronie gmin leży wyselekcjonowanie najważniejszych potrzeb i miejsc, do których pieniądze powinny być skierowane.

Szczegóły naboru

Wnioski o przyznanie pomocy finansowej w ramach programu „Mazowsze dla czystego ciepła 2023” można składać do 28 lutego 2023 r., wyłącznie za pomocą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), na adres elektronicznej skrzynki podawczej urzędu marszałkowskiego: /umwm/skrytka lub /umwm/SkrytkaESP). W przypadku awarii platformy ePUAP dopuszcza się możliwość złożenia wniosku na adres e-mail: gospodarka.odpadami@mazovia.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *