Nie dla proponowanych wariantów szybkiej kolei w gminie Stara Biała
Ok. 400 osób wzięło udział w spotkaniu dotyczącym przebiegu trasy szybkiej kolei CPK. W zdecydowanej większości mieszkańcy są przeciwni proponowanym wariantom, które wytyczono przez gminę Stara Biała. Inwestycja ma powstać w ciągu najbliższych lat.
Absolutnie nie dowiedziałem się niczego nowego. Jestem już na drugim takim spotkaniu, nie odpowiadają na nasze pytania. Tylko ustawa – rozporządzenie. Chciałem dowiedzieć siędokładnie który wariant będzie realizowany. Usłyszałem, że to dopiero za cztery lata podjęta zostanie decyzja, nie wiemy co w tym czasie robić. A teraz z tych planowanych W6 przechodzi mi centralnie przez dom. Odpowiedzi były dosyć szczegółowe jeśli chodzi o wywłaszczenia, ale tylko tu. A jako mieszkańcy nie jesteśmy zadowoleni z planowania całej inwestycji. Chcielibyśmy, by trasa szła jakimiś polami, a nie przez gospodarstwa, nie chcemy być wywłaszczeni
– to tylko część głosów obecnych na spotkaniu mieszkańców.
W tej chwili z proponowanych wariantów przez teren gminy Stara Biała przebiegają następujące – W1, W4, W6, W6A, W8, W9.
Żadna z tych propozycji nie jest dla nas dobra. Przeważająca większość uczestników spotkania była przeciw. Nie dziwimy się, bo gospodarstwa rolne są tu dziedziczone od lat. Sytuacja dla gminy jest trudna. Którykolwiek z wariantów, jeśli zostanie zrealizowany, stwarza dla gminy bardzo duże problemy na etapie przygotowania inwestycji, realizacji i później funkcjonowania, bo ci którzy zostaną wywłaszczeni będą mieli problem, ale myślę, że w konsekwencji mam nadzieję, że koszty odszkodowań będą wystarczające do stworzenia nowego domu, natomiast problem zostanie dla tych, którzy pozostaną w bliskim sąsiedztwie torów kolejowych. Byłbym super zadowolony gdyby ta inwestycja na jakimś etapie upadła i nie była realizowana
– mówi Sławomir Wawrzyński wójt gminy Stara Biała
Na terenie gminy zaproponowane warianty trasy praktycznie likwidują miejscowość Bronowo Zalesie – z około 70 gospodarstw wywłaszczonych miałaby być ponad połowa.
Musimy tutaj współpracować z gminą Brudzeń Duży jak i z Bielskiem wypracować wariant jak najmniej kolizyjny dla nas. Natomiast no nie da się uniknąć wywłaszczeń i wyburzeń budynków, czy gospodarstw. Problemem tu jest miejscowość Bronowo Zalesie w związku z tym, że ten węzeł łączący nową linię kolejową z istniejącymi torami kolejowymi będzie musiał być w tym miejscu. W związku z tym jakby tego nie rozpatrywał niestety ten problem w tej części gminy jest dużo większy niż w innych
– dodaje wójt
Jak zaznaczają przedstawiciele CPK odbywające się konsultacje mają na celu wypracowanie jak najlepszego rozwiązania dla wszystkich stron.
Głos mieszkańców, który aktualnie gromadzimy w postaci ankiet będzie miał realny wpływ i będzie wyceniany na etapie analizy wielokryterialnej i będzie miał realne przełożenie na matematyczną ocenę każdego z wariantów. Na tej podstawie planujemy wybrać trzy warianty do decyzji środowiskowej, jeden z nich będzie wskazany jako rekomendowany, a dwa jako warianty alternatywne. Ocena ta będzie w 1/4 składała się z pod kryteriów społecznych, natomiast pozostałe to kryteria techniczne, środowiskowe i ekonomiczne
– mówi Piotr Studnicki ekspert ds. Relacji z Otoczeniem Inwestycji Kolejowych
Ważną rolę w całym procesie, prócz spotkań z mieszkańcami, w całej inwestycji na tym etapie odgrywają ankiety, które każdy może i powinien wypełnić. Ankiety są dostępne na stronie cpk.pl, a także w urzędzie gminy.
Konsultacje społeczne potrwają do 9 grudnia. Do końca 2023 roku postanie studium techniczno -ekonomiczno -środowiskowe. Na tym etapie wybierany jest najkorzystniejszy wariant przebiegu inwestycji, następnie będą uzyskiwane decyzje administracyjne o środowiskowych uwarunkowaniach, a o lokalizacji linii kolejowej. Budowa jest zaplanowana od 2028 roku, wtedy powinny rozpocząć się faktyczne prace budowlane. Wszystkie szczegółowe informacje dotyczące całej inwestycji dostępne są na stronie cpk.pl